Et billede

Af Tom Jensen 84

Det er bare et billede. Et billede fra De Olympiske Lege blandt titusinder af andre OL-billeder med sportsfolk i kappestrid. En duel om en bold ved et net som i titusinder af andre opgør i dusinvis af sportsgrene mellem helt almindelige idrætsfolk. To spring, et angreb og en parering.

Og dog er det mere end et billede. Det er allerede nu et ikonisk billede, delt som besat på alverdens sociale medier. Hvorfor?

Fordi det indkapsler så meget mere end en beachvolleykamp ved OL i Rio. Så meget mere end blot egyptiske Doaa Elghobashy og tyske Kira Walkenhorst, tilsammen halvdelen af opstillingen i en doublekamp, som de tyske kvinder i øvrigt vandt. 2-0.

Der er den bikiniklædte tyske kvinde. Og den egyptiske kvinde i lange benklæder, tækkelig bluse, lange ærmer og tørklæde.

Skærmbillede 2016-08-09 kl. 16.41.19

Foto: Lucy Nicholson / Reuters

Det uundgåelige spørgsmål, man kommer til at stille sig, når man ser billedet, er dette: På hvilken side af nettet befinder jeg mig – billedlig talt? På hvilken side af nettet genfinder jeg det, som jeg står for? De værdier, jeg vil tale for, kæmpe for, angribe og parere for?

Billedet er provokerende, fordi disse spørgsmål er provokerende. Tankeprovokerende.

Den nemmeste måde at afværge dem på er at afvise, at de kan eller bør stilles. Nogle ser derfor kun, eller vil kun se, mangfoldigheden i billedet.

En uden så meget tøj og en med mere, så at sige. En uden tørklæde, en med. En kultur, en anden. Som kan være lige så god som den første. Og omvendt.

Og ja, enhver kan se mangfoldigheden. Det er ikke svært. Det spørgsmål, som blot uundgåeligt rejser sig, når man har konstateret dette, er om mangfoldighed som værdi nødvendigvis må eller kan omfatte alt.

Om alene forskelligheden stillet til skue for alverdens sportsfans på en strand i Rio bortvejrer enhver anden anfægtelse, man kan have over billedet og dets tankeprovokerende symbolik.

Samuel P. Huntington formulerede begrebet The Clash of Civilizations, den globale kamp mellem kulturer, mellem vestlig livsførelse og de uomgængelige frihedsprincipper, der knytter sig til den, og moderne islamisk fundamentalisme, som man i forskellig forklædning gennem 50 år har set den brede sig i Mellemøsten og derpå derudfra, især siden Khomeini tog magten i Iran i 1979.

Før 1979 bar de færreste af Irans kvinder tørklæde eller det, der dækker endnu mere. Men det kom de til efter det dekret, ayatollah Khomeini udstedte på selveste kvindernes internationale kampdag, 8. marts 1979. Herefter var tørklædet (hijab) som minimum dresscode for kvinder i Iran.

De var fra den dag uanset egne præferencer placeret på den ene side af nettet på stranden i Rio.

På billedet støder kulturerne sammen stående på hver sin side af sportskampens traditionelle skillelinje, nettet. Med en bold imellem sig, der angribes og pareres.

I sportens verden kan man ikke stille sig på begge sider af nettet og kæmpe for begge hold i mangfoldighedens navn.

Kan man i virkeligheden?

Vi kender ikke præcist graden af frivillighed, med hvilken Doaa Elghobashy iklæder sig sin hijab. Hendes udtalelser til international presse tyder ikke på, at det er et spørgsmål, hun lægger særlig vægt på.

Og at hun overhovedet deltager er ironisk nok udtryk for opgøret med et horribelt dogme om kvinders påklædning, da det internationale beachvolley-forbund i 2012 gjorde op med en regel om, at kvindelige beachvolleyspillere pr. tvang skulle være iklædt bikini for at styrke publikumsinteressen…

Men nu står hun der så, eller rettere svæver i luften i sin hijab, mens tyskeren i sin bikini parerer, og det fremprovokerer uundgåeligt et indre svar hos enhver på spørgsmålet om, hvorvidt billedet blot skildrer mangfoldighed, eller om det også og dermed snarere skildrer kulturernes sammenstød.

Hvis det første er tilfældet, kan man placere sig på begge sider af nettet. Hvis det sidste er tilfældet, må man vælge side.

Hver må levere sit svar, her er mit.

Man kan godt bilde sig ind, at man kan stå på begge side af nettet, sympatisere med begge hold og kæmpe for dem begge. Men gør man det, er det en undvigemanøvre. Man ser på billedet, men ser samtidig bort.

For uanset at de to beachvolleyspillere optræder på samme billede, bliver de til hver sit billede, uanset deres personlige historie og motiver bliver de repræsentanter for ikke blot et beachvolley-opgør, men også kampen mellem fundamentalistisk religiøs dogmatik og individualistisk frigjort udfoldelse for alle, mænd som kvinder.

Det er en kamp, under hvilken man ikke kan stille sig på begge sider af nettet.

Man må se på billedet og se igennem de konkrete sportsfolks motiver for at klæde sig, som de gør, og spørge sig selv, om man vil hylde en mangfoldighed, om så den omfatter tvang. Om man vil hylde en mangfoldighed, om så den omfatter religiøst nedkastede dogmer. Om man vil hylde en mangfoldighed, om så den omfatter social kontrol. Om man vil hylde en mangfoldighed, om den så omfatter længslen efter et opgør mod alt, hvad de vestlige frihedsrettigheder bygger på.

Hvis man til syvende og sidst ikke kan tolerere den form for mangfoldighed, må man vælge. Man må stille sig på den ene side af nettet.

I det ligger intet had, ingen ringeagt eller stigmatisering af muslimer. Tværtimod. Ejheller en krig mod islam eller muslimer. Men der ligger en kamp. En åndelig kamp. En idékamp. Og i den ligger samtidig det inderligste ønske om, at andre også må tilkæmpe sig retten til at stå på den samme side som én selv, uanset hvor i verden kampen måtte stå. Og kæmpe videre derfra imod tvang, religiøst nedkastede dogmer og social kontrol.

Og for den frihed, vi har bygget de vestlige samfund på.

Se på billedet. Det er dit valg. Dit svar.

KLIK HER OG FØLG MIG PÅ FACEBOOK

KLIK HER OG FØLG MIG PÅ TWITTER

84 kommentarer RSS

  1. Af Finn Bjerrehave

    -

    Et billed, og opmærksomheden er målet, og billeder bliver altid mere end ord, og hvis vi ikke seer disse billeder, forsvinder opmærksomheden, og livet går videre.
    Tænk hvis det var færdselsulykker der kom på print, så ville vi alle være bange for transport, som hvert år dræber ligs så mange personer som Amerikanere i ww2, men vi er fortrøstningsfulde, og livet går videre.
    Jo mere vi præsenteres for af u-ligheder terror etc. jo mere skræmte bliver vi, og de politiske krav , kan ikke opfyldes, og derfor måske bedst at holde meget igen, og vores trygge liv i EU kan fortsætte.
    Tænk under ww1, hvor Somme slaget kostede ca 1 million soldater livet, der var befolkningen ikke så nervøse som i dag, og måske er vi alt for forkælede, nemlig første generation uden krig i Europa (undskyld Balkan).
    Billeders magt. Finn Vig

  2. Af Niels Peter Lemche

    -

    Og hvem tror I så lige nu har 96 indlæg på de seks aktuelle blogs? I får kun ét gæt!

  3. Af Ulla Nielsen

    -

    Enig med Andreas Østerbye i, at man kan spørge, hvem der mest i kulturel spændetrøje, i betragtning af det tidligere krav om deltagelse i bikini.
    Man kan tilføje, at mange muslimske kvinder begrunder deres præference for at være tildækket med afstandtagen til vestlig “uniformering” af kvinder, hvor man oplever et pres for at tækkes mandlige ønsker til kvindelig påklædning, bare på en anden måde.
    Og så må man da i øvrigt håbe, kvinden til venstre husker at få tilstrækkelig med D-vitamin på anden vis, i og med hun har fravalgt at få dette stof på den vigtigste måde, Allah havde tænkt sig, at mennesker skal undgå bl.a. knogleskørhed på, via solens stråler. (Efter sigende kan man ikke spise fede fisk nok til, at denne kilde til D-vitamin er tilstrækkelig)

  4. Af Javier Martinez

    -

    Et billed lyver meget..Jeg foreslår alle at læse Susan Sontags mesterværk “on photography” mht. billeder og dets manipuleringer, sandheder mv…Jeg har selv læst dette mesterværk og bibel i billedforståelse to gange. Hun er et kunstnerisk og intellektuelt fyrtårn..

    “But the very question of whether photography is or is not an art is essentially a misleading one. Although photography generates works that can be called art –it requires subjectivity, it can lie, it gives aesthetic pleasure– photography is not, to begin with, an art form at all. Like language, it is a medium in which works of art (among other things) are made. Out of language, one can make scientific discourse, bureaucratic memoranda, love letters, grocery lists, and Balzac’s Paris. Out of photography, one can make passport pictures, weather photographs, pornographic pictures, X-rays, wedding pictures, and Atget’s Paris. Photography is not an art like, say, painting and poetry. Although the activities of some photographers conform to the traditional notion of a fine art, the activity of exceptionally talented individuals producing discrete objects that have value in themselves, form the beginning photography has also lent itself to that notion of art which says that art is obsolete. The power of photography –and its centrality in present aesthetic concerns– is that it confirms both ideas of art. But the way in which photography renders art obsolete is, in the long run, stronger.”
    Susan Sontag

    “Interpretation is the revenge of the intellectual upon art. ”
    Susan Sontag

    “Today everything exists to end in a photograph.”
    Susan Sontag

    “The only interesting answers are those which destroy the questions.”
    Susan Sontag

    “The likelihood that your acts of resistance cannot stop the injustice does not exempt you from acting in what you sincerely and reflectively hold to be the best interests of your community.”
    Susan Sontag,

    “Photographs are a way of imprisoning reality…One can’t possess reality, one can possess images–one can’t possess the present but one can possess the past.”
    Susan Sontag

    “The camera makes everyone a tourist in other people’s reality, and eventually in one’s own.”
    Susan Sontag

    “Time eventually positions most photographs, even the most amateurish, at the level of art.”
    Susan Sontag

  5. Af Kent Andersen

    -

    Er det ok bare at se 2 kvinder spille beachvolley? Uden at udvikle een-eller-anden holdning til “hvor jeg vil være” mht. boldnettet? Billedet provokerer mig ikke. Jeg tænker ikke på noget med “kultur”. Jeg tænker ikke på noget mht. “mangfoldighed”. Jeg “afværger” vel ikke noget, hvis jeg ikke føler noget særligt, når jeg ser billedet? Hvorfor “støder kulturer sammen”? De er vel bare samme sted på samme tidspunkt: en strand i Rio. Der er ikke noget “indre svar” der “uundgåeligt bliver fremprovokeret” hos mig. Er det noget jeg skal bede min læge om at se på?

  6. Af Javier Martinez

    -

    “Men i islamistiske lande, som f.eks. Iran og Saudi Arabien, findes der et religionspoliti, der tvinger kvinderne til at gå med slør, og som straffer kvinder – ofte korporligt – der ikke underordner sig slørtvangen, og det er kun en lille del af den religiøst begrundede kvindeundertrykkelse i disse lande.” Jacob schmidt

    I Danmark findes europas hovedkontor for Scientology..De forfølger frafaldne medlemmer, og nægter børn ret til at se deres forældre mv..Tager penge for at opnår religiøs kvaksalver viden..mv..Ikke meget forskel..

    AF NIELS PETER LEMCHE – 10. AUGUST 2016 13:33
    Og hvem tror I så lige nu har 96 indlæg på de seks aktuelle blogs? I får kun ét gæt!

    NPL?
    Anti-ytringsfrihedspolitiet er aktivt i Danmark ser vi også!
    .Men hvem tror i har 337 indlæg over for undertegnedes 167 i dette måned? I får et gæt?
    Lemche du skrev endda et indlæg over på TJ blog om dette..I et indlæg af ham, hvor du ikke havde skrevet en eneste kommentar om emnet før eller overhovedet, ej jeg til dig..Hold dig venligst til emnet i fremtiden, trold, hykler og klynker…

  7. Af Teddy-Bjørn Olsen --tegner

    -

    PPS ! –NU ser vi lige AT: Udlændinge-styrelsens folk ! –Bliver forundrede over AT: muslimske “børne-migranter” –Kommer tilbage efter “by-ture” ! –Udstyret med nyt designertøj ! –Og bekymrede udtaler ” AT: de er bange for, at børnene prostituérede sig ! –Hvor blåøjede kan de off. ansatte dog være ?? –I de mellem-østlige lande! –ER kulturen AT : selv små børn bliver voldtaget af voksne mænd ! –(læs sprog–soldaten “Lewinsky ´s ” –bog indeholder de mest rædselsfulde (sprog-officeren ´s ) beretninger om både små drenge –og pigers –sexuelle oplevelser ! –Det er simpelthen deres kultur ! –DERFOR er det tvingende nødvendigt AT : Få dem ud af Danmark –så hurtigt som muligt ! –De skulle aldrig have været lukket indi vores samfund ! –Der er lagt i kakkelovnen til de stupide politikere ! –Der har skylden !

  8. Af Teddy-Bjørn Olsen --tegner

    -

    “pigen til venstre i billedet ” ! ER ikke udstyret med flere lag tøj (i den varme) Af ærbare grunde !—De er fra ganske små –blevet voldtaget af voksne mænd ! –Vi erfarer AT piger i 12 års-alderen allerede har flere børn (puberteten starter åbenbart tidligere hos dem end i det kolde Nord !—Danskerne bør gøre oprør imod at lukke den afskyélige befolkning ind i vores Europæiske lande !—-Hvornår har de udlændinge-styrelser ! tænkt sig AT: tænke på den danske befolknings beskyttelse imod Mellem-østens/Afrikas –rædselsfulde kultur ???

  9. Af Lis Olsen

    -

    Tom Jensen har åbenbart aldrig hørt om et islamistisk religionspoliti, der straffer frisindede, muslimske kvinder, der gør oprør mod tørklædetvangen, når han tilsyneladende mener, at de to kvinder på billedet er lige undertrykte.

  10. Af Jørgen Garp

    -

    Behagelig påklædning til venstre i bagende sol – bestemt nej!
    Lidt lige som jeg ikke forstod sjællandske husmænd i 1950’erne, hvor jeg tilbragte ferier og ALDRIG så disse mennesker, hverken mænd eller kvinder, bare andre steder end ansigt og hænder og til nød underarme!
    Jeg fattede ikke, hverken dengang eller nu, hvordan de klarede det i svedende varme og hårdt fysisk landbrugs arbejde ude som inde!
    Men det tilsagde deres (kristne) kultur dem!

  11. Af P Christensen

    -

    Martinez: din sammenligning ml Saudi Arabien og Scientology er tynd som en lørdag i TV.
    Saudierne styrer ALLE kvinder benhårdt og holder dem som dyr i bur,
    hvis de da ikke ender på slagtebænken. Et nutidigt nazistisk rige,
    der dog desværre besidder det sorte guld.
    Scientology henvender sig til folk der har været selvvalgte medlemmer.
    Uden at jeg dog skal forsvare Scientologys adfærd.

    Apropos TJs billede har jeg flere gange i DK på en varm sommerdag på stranden
    oplevet det kvalmefremkaldende, at en muslimsk families mandlige overhoved
    vimsede rundt i badehyler og luftede dørmåtten, mens det kvindelige “underhoved”
    måtte sidde fuldstændig tildækket i sort i varmen.

    Det er et sygt kvindehad, der ikke kan forsvares.
    Desværre er den vestlige venstrefløj så bange for at være racister,
    at de ender med at være det.

  12. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jeg skrev for en time siden: “Og hvem tror I så lige nu har 96 indlæg på de seks aktuelle blogs? I får kun ét gæt!”

    Nu har han vist i flot stil passeret de 100 indlæg.

  13. Af Javier Martinez

    -

    AF JØRGEN GARP – 10. AUGUST 2016 15:42
    “Behagelig påklædning til venstre i bagende sol – bestemt nej!”

    JO, det er faktisk mest køligt at være klædt på under ekstremt varme som set i RIO ..Ihvertfald i solskin..Vist mange Danskere fra andedammen der ikke kender ekstrem varme i længere tid ad gangen? Har selv lige været i sahara ørken i sidste måned igen..Du kan ikke belære en muslim fra ørkenområder om hvad er mest køligt..Måske mente du til højre dog? Så ville den passe med billedet. Men korrekt at hvid beklædning er køligere end sort..Og at kvinder tit går med sort der og mænd i hvidt..Og ja, uden tvivl også del af kvindeundertrykkelse..Det er køligere i skygge uden tøj, men ikke i solen.

    PS Lemche har lige passeret de 397 indlæg de sidste 3o dage, over for undertegnedes 168..Tæl selv efter som han gjorde i nuværende blogs…Ingen bedre måde til at udvide debatten via kvalitet på…At regne sig frem til indlæg! Flot! Nogen der ønsker at bekræfte ovennævnte tal?

    PS Lemche….Frimurer Ivar Lemche et familiemedlem? Sådan noget stads plejer jo at følge familien!

  14. Af Tom Jensen

    -

    Lis Olsen: Det var dog en helt ufattelig fortolkning af budskabet i min blogtekst. Jeg tror du skal læse den igen.

  15. Af Javier Martinez

    -

    AF JAVIER MARTINEZ – 10. AUGUST 2016 14:28
    “Scientology henvender sig til folk der har været selvvalgte medlemmer.”

    De samler deres vælgere op i grøftekanten af livet, og får en god indsamler og betaler ud af dem..Bla. optager de deres livs hemmeligheder..Disse bliver så brugt imod frafaldne medlemmer hvis de forlader og giver kritik af penge organisationen..Denne gør Islam faktisk ikke..Selv renter er forbudt der, og almisser skal gives. Det koster heller ikke penge at opnå viden i Islam men er gratis..I Scientology skal du betale, og betale store beløb..Op til flere hundrede tusinder af dollar…
    Jeg mener ikke at et menneske ud i tovene, selv bestemmer at være stærk nok til at være modtagelige, eller ikke være over for hvad først kan ses som hjælp.–

    “Jeg tror bare, at det bliver svært at sætte ny verdensrekord på 100 meter fri, iført en burkini.”
    AF NIELS POULSEN – 10. AUGUST 2016 13:31

    Som gammel elite svømmer må jeg fortælle dig at her tager du fejl….”Burkini badedragten” for mænd og kvinder blev forbudt år tilbage, da folk svømmet for stærkt i den.

    Men ja nøgenhed er lighed her. Dog kunne man sige at uniform beklædning som i holdsport, skoler mv. er kæft trit og retning med manglende individualitet…Hvor meget mere sjovt, spændende ville en landskamp ikke blive, hvis folk selv fik lov at bestemme deres påklædning, spillestil og foretrukne mål?

  16. Af Niels Larsen

    -

    Gør som jeg, Lemche.

    Står der “Javier Martinez” hopper jeg straks videre til næste indlæg.

  17. Af Teddy-Bjørn Olsen --tegner

    -

    Hvor kom vi til ? –Nååe jo ! –Pigen til venstre i billedet –kunne lige-så – godt stamme fra “det mørke Jylland ” –Utilnærmelig og stædig udenpå –MEN “kulsort indeni ” –Hader os-andre–og ville ønske AT: Danmark kun bestod af JYDER -!! –Gammel-Københavnerne, der er kvikke –venlige – generøse–og imødekommende –smarte –og taler “affektéret” rigs-dansk ! OG er gennemgående “flegmatiske” ! –Dem ønsker jyderne langt – langt væk fra deres trygge stillinger i “det offentlige “–Gammel-Københavnerne vader jo rundt i deres “egne firmaér ” En masse ! –Og risikérer AT “ryge på rumpen –og miste ALT ! –Det er jo ikke noget for jyderne ! –De foretrækker så afgjort AT: Leve af- os – andre ! –I lighed med Danmarks Radio ´s “hær” Af trygheds-kvinder –Der åbenbart også bestemmer deres egne million-lønninger ! jvf. Generaldirektørinden ! –Som vi helst ser “fyret på gråt papir ” –Og krav om : Tilbagebetaling af hendes (typiske) Jyde-grisk-hed !—Dér kom vi til !–Muslimer og Jyder er ” 2 alen af det samme stykke ” –alors –Godt, at være tilbage i skønne PARIS !

  18. Af Teddy-Bjørn Olsen --tegner

    -

    P.s. Opholdet i Jylland ! –Sammenligner jeg med : En lille hund, der kom logrende –og venlig de nye mennesker imøde –Forventningsfuld –og klar til AT : “elske alle” —MEN Fik “et spark –nedi grøften” –Væk –du ligner ikke os –“kongepudel med løvemanke og pon-poner på alle 4 ben –plus –optimist-kvast på halen ! –Det var for meget elegance for det ordinære Jylland ! –Mobningen –slog “den lille hund helt UD ! –Aldrig – aldrig mere stole på JYDERNE ! “—De er lumske –snu –og extremt fornærede –samt TAVSE –og konflikt-sky ! –Salut alors !

  19. Af J L

    -

    “Og kæmpe videre derfra imod tvang, religiøst nedkastede dogmer og social kontrol.
    Og for den frihed, vi har bygget de vestlige samfund på.”

    Jeg er fuldstændig enig. Jeg mener også, at den form “tvang”, som f.eks, en busreklame for “nye bryster” resulterer i, skal bekæmpes.

    Hilsen Jesper Lund

  20. Af Niels Peter Lemche

    -

    NIELS LARSEN, det er bare det, at de kommer i bunter, så man snart ikke kan finde andres indlæg i vrimlen.

  21. Af Teddy-Bjørn Olsen --tegner

    -

    “Niels Peter Lemche” ! —Du må virkelig være tungnem ! –Sådan er det nok, når man stammer fra Jylland ! –Hvilket de fleste gør, der nu bor i København !

  22. Af Javier Martinez

    -

    AF NIELS LARSEN – 11. AUGUST 2016 9:04
    “Gør som jeg, Lemche.

    Står der “Javier Martinez” hopper jeg straks videre til næste indlæg.”

    Udertegnede gør samme med dømte kriminelle som Niels B Larsen

  23. Af Javier Martinez

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 11. AUGUST 2016 17:15
    NIELS LARSEN, det er bare det, at de kommer i bunter, så man snart ikke kan finde andres indlæg i vrimlen.

    Rolig Niels..Dit vrøvl må gerne forsvinde via mere saglige indlæg..

  24. Af Javier Martinez

    -

    AF TEDDY-BJØRN OLSEN –TEGNER – 11. AUGUST 2016 9:30
    Hvor kom vi til ? –Nååe jo ! –Pigen til venstre i billedet –kunne lige-så – godt stamme fra “det mørke Jylland ”

    Nå ja, tørklædet var normalt i blandt jyske indremissionske..Såvel som den fulde badedragt der dækket alt…

    I københavn har der været diverse “free the breast” dage i byens svømmehaller de seneste år..Essentielt det er ulovligt for kvinder at bade topløs, men ikke mænd..Ja, kønsdiskrimination eksistere skam i ydeste velgåendehed i Danmark også..Hvis du tager til Amazonia og ser stammerne der, vil du se at bryster er for amning, og at mændene ikke kunne være mere ligeglad..I Danmark i 80érne var så godt som alle kvinder topløse på stranden, og i 70érne endnu mere..I dag er samfundet blevet så seksualiseret og kommercialiseret i borgerlig (mandlig)dame misbrug, at kvinder på stranden er tildækket..

    Naturligvis har den stigende udenlandske , sex frustreret turisme, også givet sit besyv med mht. at det er unormalt for kvinder at være topløs, men ikke mænd. Og den muslimske indvandring siden 1983 hvor grænserne blev totalt åbnet, har skam også betydet noget her..

    Hvem erindre ikke de mange bloggere i denne avis, som hdp, der støttet op mod amning i cafe´re da dette drejer sig om ejerskab interesser ,og ikke børne og menneske interesser? Såvel som flere andre bloggere..

    Danske kvinder har skam stadig “sin borgerlige” at kæmpe imod..

  25. Af Javier Martinez

    -

    Canada mod tyskland i volleyball er forresten “on”—tyskerne tøserne i bikini og Canadierne i god effektiv sportsbeklædning…Skal ikke sige hvem vinder, da jeg kun interesserer mig for beklædningen…Men siger det ikke alt? ikke blot muslimer er istand til at beklæde sig korrekt i solen, men også canadier…

  26. Af Javier Martinez

    -

    Var omvendt forresten..Men er ligegyldigt!

  27. Af Teddy-Bjørn Olsen --tegner

    -

    Jaaee ! Sådan har det altid været –“Hvis det var smart, AT være halv-fuld ! –Så skulle jyderne være “hel-fulde” (døddrukne) –Den har holdt sig lige siden ” –NU forstår jeg bedre AT: Min far sagde til mig i sin tid : –Hvis du gifter dig med en JYDE –Så vil jeg ikke se dig igen !–!! –Det var grove løjer ! –Mere end 1 har gjort dårlige erfaringer med giftermål med jyder ( det beviser jo, at hver-anden—bliver skilt igen–desv. først efter, at de har fået børn sammen ! –Det tjener diverse advokater –og amts-jurister tykt på ! –Afkommet har jo arvet halvdelen jyske –og sjællandske gener ! –Smart ? –NIX-NEJ !

  28. Af Javier Martinez

    -

    Cannes borgmester har nu forbudt burkini på byens strande…Skal dk følge med?
    http://www.telegraph.co.uk/news/2016/08/11/burkinis-banned-on-cannes-riviera-beaches-by-french-mayor/?WTmcid=tmgoff_soc_spf_fb&WT.mc_id=sf33132059

  29. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Den egyptiske kvinde må da have troet at skulle befinde sig på et skisportssted.

    Hvor rædselsfuldt – og altid i hjemlandet at skulle træne i varmen med så meget tøj på – helt uden for denne sport!!!

    Hvorfor ikke nægte at deltage i en sådan sportsgren – de er jo rent til grin. Og – det er mere end synd for både sporten og dem selv.

    Godt det ikke er os andre .. det er jo helt hen i vejret!

    Sporten foregår jo på en strand – ganske usundt med en sådan beklædning, så klart at de tabte, det vejer jo også mere til end en alm bikini! Tåbeligt at se på.

  30. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Javier Martinez

    Ja, selvfølgelig. Vi er i et frit Vesten – og der skal ikke demonsteres den slags – også set i forhold til, hvad Frankrig lige har været igennem, og hvad der i øvrigt forsøges bekæmpet af sygelig forståelse af islam.

  31. Af Javier Martinez

    -

    “Sporten foregår jo på en strand – ganske usundt med en sådan beklædning, så klart at de tabte, det vejer jo også mere til end en alm bikini! Tåbeligt at se på.”

    Tyskland mod Canada, Tyskerne i en burkini slags sportstøj, canadierne i g streng…Næh, Tyskland var skam mest praktisk klædt på til sport i solskinsvejr på en strand..

  32. Af Hvad ser du? – SDU EDU blog

    -

    […] Du kan læse bloggen her: http://tomjensen.blogs.berlingske.dk/2016/08/09/et-billede/ […]

  33. Af Javier Martinez

    -

    “Ja, selvfølgelig. Vi er i et frit Vesten – og der skal ikke demonsteres den slags – også set i forhold til, hvad Frankrig lige har været igennem, og hvad der i øvrigt forsøges bekæmpet af sygelig forståelse af islam.” BHL

    Undertegnede er faktisk ret ligeglad hvilken mundering folk har på stranden, så længe det ikke er niqab…Vi kan ligesågodt lære at acceptere tørklædet selv om jeg ikke bryder mig om den! .Denne, niqab,skal vi ulovliggøre og give bøde ved, såvel som overfor hættebærende unge. 🙂 . Hvad der interessere mig mere er tankerne bag om kvindeundertrykkelse, og de muslimske kvinders manglende frihed af deres mænd til at være frie…At forbyde det vil formentlig blot fører til mere terror.

    Eneste effektive middel er nok af få dem afmuslimiseret over tid via den store fornuftige Danske ateistiske tro. Og dette sker da også, da tredje generations muslimer horer, drikker mv. på Dansk niveau.., Dette gøres naturligvis bedst via at stoppe flere fra at komme, satse på de muslimske kvinder før mænd ved asyl, give muslimske kvinder forhåndsret over for mænd ved statsborgerskab, uden ret til familie sammenførelse og at kunne gifte sig med hjemlige muslimske mænd fra deres land og få familie sammenførelse i fremtiden…

    Men ja, vi skal lukke ned for muslimsk indvandring i sin helhed nu..Ellers får vi aldrig integreret dem der er kommet , og ud af deres religion.

Kommentarer er lukket.