Den døde by

Af Tom Jensen 42

Trillede ad Nørrebrogade forleden. Kommer der med jævne mellemrum, selv om familien for ti år siden rykkede fra N til Ø. Husker gaden fra dengang. Et kaotisk virvar af gamle isenkræmmerbutikker, bagermestre og indvandrerbutikker, dyttende biler og bremsende busser og enlige mænd med hunde på vej ind og ud af værtshuse og lejlighedsvise autonome optøjer. Ikke kønt det hele. Men dog noget i sig selv. Ikke altid noget nogen havde lokalplanlagt.

Trillede ad Nørrebrogade forleden, og nu var friseringen sat ind. Bilerne skubbet ud i sidegaderne. Kædebutikkerne samlet på de første 200 meter mod Søerne, derfra og ud bliver det mere og mere sølle med handelslivet. Men rammerne er perfekte: Brede kommunale cykelstier, praktiske, muligt at komme problemløst forbi selv de bredeste, sløveste Christiania-cykler. Men også underligt kommunalt sjælløst. Nydeligt opmalet i kreative farver på både cykelstier og vejbaner. Og dog alligevel mærkværdigt ukreativt. Måske fordi det hele føles så…. tilrettelagt.

Lyder jeg som en fortidsromantisk narredanser fra Uffe Elbæks kaospilotgøglerunivers? Jeg håber det ikke, for det er ikke meningen. Mit ærinde er heller ikke at tale for genskabelsen København af i går, hvor alting var meget bedre og mere originalt og ærkekøbenhavnsk med stort K og flade a’er. Der er ikke noget så dødssygt som dem der begræder, at småbørnsfamilier er rykket ind og rent faktisk kan leve og trives på Vesterbro. Som om det skulle være noget at komme tilbage til stiknarkomanerne og gadeluderne og pornoindustrien mellem de brune værtshuse på hvert et gadehjørne med Dan Turell-kloner siddende over et sæt foran en livstræt bartender, der bare har hørt det hele tusinde gange før.

Men jeg tænker omvendt, når jeg begiver mig rundt i København, at vi efterhånden bor i en af verdens mest velplanlagte og uimproviserede storbyer. Singapore er måske værre – hvad ved jeg, har aldrig været der, men det er vist noget med, at man kan få 10.000 kroner i bøde for at tygge tyggegummi på gaden…

Der er kommunevalg om et par uger, men jeg har ikke rigtigt hørt fremtrædende kandidater til Borgerrepræsentationen gå til valg på, at København burde dereguleres. I stedet synes der at være en egen inerti i den kommunale forvaltning, der tegner stregerne i hovedstadens gader. Det går i retning af orden, det pænt grønne, det projekterede, det i de pinagtigste detaljer kommunalt byplanlagte. Jeg har således endnu ikke boet i en bolig i Danmarks hovedstad, hvor kommunen ikke på forhånd havde tiltaget sig retten til at bestemme vinduernes farve.

Ikke en sprods, ikke en fortovskant, ikke en bilmotor går de kommunale byindretteres blikke forbi, lader det til. Jeg tænker om de ikke trænger til at blive sat godt og grundigt uden for indflydelse – her og der?

Et eksempel er diskussionen om Værnedamsvej i København. Skal han nu til at blogge om de enkelte veje i byen, så får han godtnok travlt, tænker du måske, men – som symbol på noget er Værnedamsvej velegnet. Det er i dag et af de miljøer i byen, der har fået lov til at udvikle sig af sig selv. Butikker, cafeer, biler, cykler, varevogne der læsser af, dytten og båtten, eksklusive butikker og mere tilfældige udsalg. Det er et stykke ukontrolleret liv midt i friseringen, men nu vil teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal og andre kommunale politikere til at frisere også her. Man vil etablere “bedre cykelforhold, bedre byliv” med anvendelse af et af følgende initiativer: 1. En ensretning af gaden suppleret med en modstrøms cykelsti. 2. En dobbeltrettet cykelsti i den ene side af  gaden. 3. En cykelgade/sivegade. 4. En traditionel gågade med ensartet belægning fra facade til facade.

Eller en helt femte løsning. Der sikkert lyder lige så pæn og god som de fire andre. Men i virkeligheden er der tale om den frisering, kommunale forvaltninger og politikere altid tyer til, når de ser et byrum henfalde i ustrukturet kaos. Så bliver det et punkt på næste udvalgsmøde. Et projekt. En frisering. Eller, som en borger skrev i Berlingske i går: En sterilisering.

Skærmbillede 2013-11-06 kl. 18.13.16

Trillede ad Nørrebrogade forleden og tænkte, at dette er hvad der sker, når en by ikke længere er et sted, hvor livet lives, men i stedet er blevet til en projektlegeplads. Hvor politikere og forvaltninger virkelig kan gøre synlig forskel. Hvor man gør andre menneskers leve- og arbejdssteder til et instrument for den ene eller den anden ideologiske vision.

Enhver der har stået ved Triumfbuen i Paris og skuet i den ene eller den anden retning ved, at storslået byplanlægning ikke altid er af det onde. Af og til gennem historien er der tænkt stort, og verden var ikke længere den samme. Et mål af planlægning skal der til, før byens organisme kan fungere i praksis.

Men projektmageriet og detailstyringen i København er nu så kvælende dominerende, at nogen burde sætte byen fri. Fri af den petitisse-agtige regulering, fri af frygten for det uforudsigelige, det der skabes af menneskers omgang med hinanden i regi af det civilsamfundet, som ingen rigtig længere tør lade leve i fred.

I stedet skal myndighederne altid indover. Helt ned til farverne på vinduessprodserne og antallet af caféborde foran restauranterne. Eller i form af politikernes projektmageri, hvoraf det værste i hovedstaden er det, man ser resultatet af på Nørrebrogade. Hvor alt er fint, cyklistvenligt og mere grønt end før. Men samtidig underligt dødt.

Det er derfor, nogen burde deregulere København. Fordi liv skabes, hvor mennesker er, ikke på en trafikborgmesters eller byplanlæggers tegnebræt. Hvad enhver, der har gået tur i Ørestaden, langs Kalvebod Brygge eller i Nordhavnskvarteret om aftenen vil vide. Man har visionært forsøgt at projektere rammerne for det moderne liv.

Men i stedet har man skabt Den Døde By.

KLIK HER OG FØLG MIG PÅ FACEBOOK

KLIK HER OG FØLG MIG PÅ TWITTER

42 kommentarer RSS

  1. Af Kim Olsen

    -

    Så er det ved at være sidste skud i bøssen for ikke-abonnenter.

    Er der iøvrigt nogen, som ved om man kan deltage i debatten som abonnent på WeekendAvisen?

    Nørrebrogade er uendelig trist. Før i tiden kunne jeg sagtens finde på, at henlægge mine indkøb til gaden, men det sker ikke mere.

    Der er trods alt grænser for hvor mange Shawarmaer og ting fra døgnkiosker, og tarvelige butikker med mellemøstligt tingeltangel, man har brug for.

    Amagerbrogade er næste gade, som står for skud.

    Jeg er ikke enig med blogholder i, at kommunen blander sig for meget i gaderummets udseende.

    København er i visse kvarterer uendelig grim og tarvelig. Dårligt udførte forretningsfacader præget af neonfarvede flader, som kunne være opsat af bøenehavebørn på speed. Pizzabakker og hundelorte flyder og kun de hensmidte cykler hindrer, at skraldet blæser igennem gaderne som vindhekse.

    Grimme bydele skaber grimme mennesker!

  2. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    Godt udtænkt oplæg. Og ihvertfald er Nørrebro mere eller mindre ødelagt i forhold til for tyve år siden.

    Formynder-staten er jo over os. De bedrevidende, de emsige, de nævenyttige og de politisk korrekte, der er så kloge at de kunne undvære hovedet………. de kan bare ikke få nok af at dirigere, regere og tyrannisere rundt med alle os andre.

    Og så er der planlægnings-hysteriet, hvor man planlægger 40-50 år frem, selvom man knap evner at se til spidsen af næsetippen. Tag blot co2-fanatikerne og deres vilde planer, monstervindmøller og “grønne” afgifter osv.

    Tyranniet går fra at forbyde cigaretter i 1o styks pakninger og rygning i fri luft, til at anlægge rigeligt med invalide-parkeringspladser der står tomme 99% af tiden, til at uddele ublu og rovgridske parkeringsbøder kl. eet eller to om natten, et sted hvor der er 150 tomme pladser og tre biler. Det går fra at ville bestemme hvilken farve folks gardiner må have, til at ville bestemme i hvilken rækkefølge en far og en mor, eller en bror og en søster, kan få lov til at besøge en syg på et hospital. Det går fra at ville tvinge bilister til at køre med DSB, til at ville tvinge folk til at fryse, fordi afgifter har gjort opvarmning så dyr, at ikke alle har råd til ikke at undgå frostgrader i hjemmet. (og nu skal selv brugere af pinde- og pejsebrænde straffes)

    Det går også fra at ville bestemme folks meninger om bøsser, lesbiske, pædofile og sære ægteskaber, til at ville forfølge folk der bruger deres ytringsfrihed på “forkerte” måder.

    Og så er der jo også dem som synes at de har ret til at tvinge folk til digitalisering, og til at blande sig i folks privatliv, eller at sælge deres privatliv til hvemsomhelst. (som regeringen nu er i gang med)

    Forbavsende mange finder det morsomt at herse og hundse med andre. Magtsyge kaldes det vist.

    Nogen stiger enhver magt straks til hovedet. Fra viceværten der chikanerer børn og beboere på alle mulige måder, til politikere der er helt hæmningsløse i deres indkradsning af penge til den bundløse statskasse. Og som konstant overhælder befolkningen med krav, forbud, påbud, stramninger, nye regler og højere bøder.

    Et par eksempler: De ti bud er noget med højst 150 ord. Parkeringsreglerne fylder snesevis af sider. EUs forordning om køb og salg af andeæg fylder 24.ooo sider. Hvorefter alle haver sig at rette. (manglende kendskab til reglerne er ingen undskyldning)

    På visse hospitaler er der nu et sådant skrankepaveri og reglementsrytteri at det er en pest og en plage både for patienterne og de pårørende.

    Danmark har ikke en enkelt diktator eller Napoleon, men hundredvis af små tyranner.

  3. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    …at ikke alle har råd til at undgå frost….

  4. Af Nanna Tidogtendens

    -

    Angående Værnedamsvej, så synes jeg politikerne skal holde fingrene væk.

  5. Af Jan Jørgensen

    -

    Jeg er ikke sikker på at det er til det værre, at byen er friseret, som den er. Det er blevet mere sikkert at køre på cykel. Ikke at der er blevet flere biler, for det er der, men bilisterne kan ikke håndtere at køre mellem så mange cyklister, så derfor bedre forhold for cyklisterne.
    Jeg mindes også en stabel bildæk der, hvor Cafe Castro nu ligger, og den Grønne kile, som lignede noget, som ikke var byen værdig.
    Jeg bor her og jeg er tilfreds.

  6. Af Hans Hansen

    -

    Nørrebrogade er jo ikke død, men den er i krise. Københavns nordlige områder er i krise. Under overfladen finder man paralle samfund med uofficiel dømmende magt.

    Det er politikernes fulde ansvar. Kik på borgerrepræsentationen. Her finder man pur unge politikere, blottet for erhvervserfaring med teoretiske politiske uddannelser. De er mere eller mindre uegnede, argumentresistente og derfor tåbelige. De tror uden erfaring. Deres målsætninger er politisk teoretiske, ikke pragmatiske.

    Problemet er meget større end Nørrebro. Bydelen er blot blandt de mest følsomme, og derfor stedet hvor problemet opstår først. Nørrebro har altid været stedet hvor problemer tydeliggøres først, men for at forstå konkvensen forudsætter det erfaring. Den har flere Københavnske politikere ikke. Nørrebro er en stadig voksende ghetto.

    Jeg bor der selv, så jeg oplever Nørrebro bag facaden, og har set udviklingen gennem år, men heldigvis er ikke alt til det værre, og naturligvis er der logiske forklaringer på hvorfor Nørrebrogade er en stadig mere syg bydel.

    Forklaringen er kort borgerrepræsentantionen og Københavns politikere. Især det radikale venstre forstår ikke hvad de laver, og hvad værre er, de er uden for pædagogisk rækkevidde.

  7. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    Den døde by……..

    Man kan evt. også tale om de dødes by.

    For hvis man regner på hvad de radikale og nykommunistiske/ feministiske/ pladderhumanistiske kredse har påført danskerne af død, af dødsfald, vil man opdage at de er bagmænd/ bagkvinder bag tusinder og atter tusinder af dødsfald.

    Hvis vi forestiller os en by befolket med spøgelser, en by beboet af sjæle fra alle dem som vores hjemlige rødnazister har ombragt og frataget livet, ville det være en af Danmarks største byer.

    Var der tale om en kirkegaard, ville det være Danmarks største.

    Det er oftest de uskyldige, de værgeløse, de sagtmodige og de uheldige, der må bære konsekvenserne af politikernes og håndlangernes fejltagelser, dumheder og forbrydelser.

  8. Af Kim Olsen

    -

    Nørrebro er dog ikke mere bilfjendsk end at Københavns røde bystyre kan køre busser ud til Mjølnerparken og indvandrersprogskolerne, så der kan blive fisket stemmer!

    Gad vide hvorfor styret lige præcis lægger tyngde i de områder?

  9. Af Hans Hansen

    -

    Lad mig give et eksempel. Politiet flytter jævnligt de ensrettede gaders afspærringer på Nørrebro, for at besværliggøre kriminelles mulighed for at stikke af.

    Det er nødvendigt fordi Nørrebro er blandt de steder man samler diskutable elementer, der i første omgang aldrig burde være indført.

    Man kan sagtens færdes uden risiko på Nørrebro, så langt er det ikke kommet, men alligevel bydelen er blandt de steder der skydes mest.

    Den sorte firkant er forlængest væk, men erstattet af en ny ghetto. Det er her i Blågårdsgade lille og store A, Abderrozak Benarabe og Abde banden holder til.

  10. Af Hans Hansen

    -

    Berlingerne har allerede leveret et kort over bander i Danmark. Samme har Ekstrabladet. Det er naturligvis medvirkende til at gøre bydelen til en ghetto.

    http://www.b.dk/danmark/oversigt-over-bander-i-danmark

  11. Af Hans Hansen

    -

    Tom Jensen

    Husk at tillade links for brugerne hvergang du opretter en tråd i Drupal. Det vil naturligvis gøre det nemmere at undgå dobbelt post, og forbedre henvisninger som dokumentation.

  12. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    Det er nu ikke helt uden risiko. Uskyldige civile er blevet skudt på en café, stukket ned i en park, overfaldet med køller mens de sad i en bil, eller er blevet plyndret af gaderøvere. Flere kvinder er blevet overfaldet i sidegaderne. Og biler er blevet brændt af.

  13. Af Hans Hansen

    -

    PREBEN

    Nej ikke helt uden risiko, men heldigvis er det endnu ikke ligeså slemt som det er i flere af europa’s byer. Der finder man bydele man aldrig bør komme.

    Også her er der tale om at deres politikerne er for dårlige til at forudse og løse problemer.

  14. Af Thomas Jensen

    -

    København har vækst. Det tiltrækker både virksomheder og folk fra resten af landet og vist endda også svenskere og rumænere.

    Til gengæld for det betaler man den høje pris at hele kvarterer ødelægges med byfornyelse. Jeg kommer så sjældent til København at jeg forundres hver gang jeg ser de nyeste ødelæggelser. København er snart kun yuppie akvarier og forloren ligegyldighed.

  15. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Kim Olsen

    “Grimme bydele skaber grimme mennesker!”

    Jeg bor selv i smukke Kgs. Lyngby – og min søn, svigerdatter og barnebarn bor i et dejligt område på Nørrebro, tæt ved Assistenskirkegården og Metropolitanskolen, som er ved at blive renoveret.

    Hvad med dig?

    Bor du selv i en grim bydel, siden du hidser dig sådan op?

    P.S. Naturligvis ændrer man ikke Københavns tidligere ‘grimme ælling’ fra den ene dag til den anden, men der gøres meget godt for at forbedre miljøet.

  16. Af Kent Andersen

    -

    Jeg vil sige det på en anden måde: De folk som tidligere sagde, at de ville flytte udenfor byen fordi de hellere vil have mere rolige omgivelser – fortrinsvis når folk bliver forældre – de insisterer på at blive i byen – så må byen blive som forstæderne var tidligere – med syngene fugle og friserede græsplæner (parker). Så må bylivet forbydes så de kan leve i byen – trafik fjernes så de små poder kan lege i gaden uden at blive generet af “underlige” mennesker. Kort sagt: Man har (på demokratisk vis) afskaffet bylivet – forstæderne, tidligere småbysbeboere – og de dertil hørende bonderøve – ja de er rykket til byen og har taget magten.

  17. Af Hanne Andersen

    -

    Hvis København kunne være lidt mere som Singapore, flyttede jeg fluks hjem til Danmark (bor i Singapore). Ingen bandekriminalitet, gode og rene offentlige transportmidler, som man ikke er bange for at bruge om aftenen/natten og spændende etniske kvarterer. Du burde nok gøre dig den tjeneste at aflægge et besøg en dag. København er en trist, beskidt lille landsby sammenlignet med Singapore.

  18. Af Erik K Ager

    -

    ….er du ikke sød at holde den nedladende tone om
    Dan Turéll udenfor det her. Fordi du er overklasse og tydeligvis ingen respekt har for arbejderklassen, så lad være med at svine Dan og hans værdier til. Det behøver du ikke for at komem igennem med din pointe.

  19. Af Erik Carlsen

    -

    Jeg er født I KBH og har boet der engang. Men har for længst givet op og er flyttet til provinsen, hvor menneskene stadig er tæt på hinanden og bureaukratiet ikke helt hersker endnu, og gør os alle til en ligegyldig skrue I det rådne korrupte system.
    EC Shade.

  20. Af Kim Olsen

    -

    Niels Juul,

    Hvor jeg bor er ikke specielt interessant. Det synes jeg heller ikke dine og din søns, svigerdatters og barnebarns boligforhold er.

    Min påstand er, at beboerne naturligvis præges af det nære miljø, som i visse dele af Nørrebro er tarveligt og får Mogadishu til at fremstå som et ferieparadis.

    PS. Jeg bor i KBH SV. Diskvalificerer det mig i debatten?

  21. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    Er der ikke noget med at et nyt parti opstiller ved kommunal-valget, under navnet “Frihedspartiet”? Det er måske et parti man bør overveje at stemme på??

    Så er der opstillet en del kvinder. Husk nu på at mange af de politiserende madammer er fra S, SF, El, V, K eller R. En række berygtede partier. Berygtede for at være positivt indstillet overfor masseindvandring, åbne grænser, nye sygdomme, kriminalitet, EU, udemokratisk fjernstyring, brandbeskatning, nedskæringer, misrøgt af børn, syge og gamle, dårlige “reformer”, pamperi, pengefrås og diverse lyssky, asociale og anti-danske studehandeler og transaktioner.

    Vi danskere er i disse år udsat for uduelighed, mandatsvig og forræderi i et aldrig før set omfang.

    Hvis vi så yderligere får en overvægt af politiserende, mandsfjendske, pladderhumanistiske, familiefjendske, udemokratiske, uvidende og asociale kvinder, så begynder det for alvor at se sort ud.

    Regeringen domineres af kvinder, og er nok den ringeste nogensinde.

  22. Af A. Joensen

    -

    At dræbe et gaderum.

    Boede selv på indre Nørrebro i 10 år fra 1992-2002. I tiden med 18.maj ’93, ungdomshuset, demoer, krejlere ved kirkegården om lørdagen osv osv. Men hvor var der meget liv på Nørrebrogade og på Nørrebro generelt. Trafikomlægningerne gjorde efter min mening ikke noget godt for Nørrebro.

    Bor nu på Amager og oplever en dejlig levende Amagerbrogade med masser af forretninger og levende trafik med en god blanding af biler og cykler. Nu har man vedtaget samme politiske projekt for denne gade – under dække af at der er for meget trafik… Nu venter jeg bare på at denne gade lider samme skæbne som Nørrebrogade.

    Trist at man ikke spørger de lokale beboerne før man dræber et gaderum. Div høringer er desværre bare spil for galleriet efter man har taget beslutningen.

    Jeg har valgt at stemme blankt til kommunevalget.

  23. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Kim Olsen

    “Jeg bor i KBH SV. ”

    Der er godt nok grimt!

    Nej, det ‘opkvalificerer’ dig tværtimod i debatten. 🙂

  24. Af Kim Olsen

    -

    Niels Juul,

    “Der er godt nok grimt!”

    Pas nu på med fordommene Niels. SV er meget andet end Mozarts Plads, hvor der iøvrigt er et pragtfuldt miljø.

    Hvis du søger lidt længere ned mod havnen, vil du opleve et helt unikt område med varieret bebyggelse, havnebad, kanaler, husbåde, gamle bådeklubber og et fuldstændigt ureguleret miljø på “Nokken”.

    Så nej, her er bestemt ikke grimt!

  25. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Kim Olsen

    Jeg har intet imod SV. Kommer der sjældent.

    Jeg synes, at du var ‘ude med riven’ ved at tale om grimme bydele/grimme mennesker. Beklager at du overså min smiley.

  26. Af Ole Skovgaard

    -

    SUK, jeg orker ikke skrive hvad jeg tænker. Ifølge Aifer Bajkal handler det jo tryghed “Værnedamsvej vil kunne få mange flere mennesker igennem, hvis følelsen af tryghed stiger”.

    Forhåbentlig slår de snart deres kløer i Værnedamsvej. Personligt er jeg dog først helt tryg, når å løbet på Åboulevarden er reetableret og der dannet rekreativt område på den tidligere kørebane.

    Så man kun hører fuglene kvidrer og et par efterlønnere på vej med fiske stænger mens fuglene kvidrer.

    Folehaven omdannes til male og danse område og bliver et centrum for Europæisk kunst og et boheme, bournonville agtigt mekka for kunstere som vil strømme til fra hele Europa. Mens Ballet danserne danser over rabatten i en Allan Simonsen agtig stil lige til et 10 tal fra Jens Werner.

    Alt imens Teknik & Miljø borgmesteren (Og landspolitikere) udsender den ene rapport/ betænkning efter den anden om den stigende trængsel i hovedstaden. Samtlige Akademikere i styrelser og forvaltninger er i dybe analyser om at finde årsagerne til denne udforståelige trængsel, som opstår nærmest af den blå luft.

    Således beroliget ser jeg trygt fremtiden i møde og er klar til stemme til Kommunalvalget d. 19. November.

  27. Af Bent Hansen

    -

    Nu vil region Hovedstaden eller Kbhvns rådhus så til at ti-doble prisen på en parkerings-tilladelse til dem der bor inde i byen. Prisen skal stige 1000%, så den stiger fra ca. 700 til ca. 7000. Det vil betyde at mange, både yngre og ældre, ikke kan beholde deres bil.

    I forvejen behandler regionen eller kommunen borgerne tarveligt og hensynsløst. Vagtlæger og skadestuer forsvinder, spares væk, hjemmehjælp og hjemmepleje spares væk, flere og flere arbejdsløse drives ud af deres boliger og bliver hjemløse, skatterne stiger og på alle mulige måder forringes den offentlige service. Som hvis man f.eks. får brug for politiet, der næsten altid mangler “resourcer”, hvis man udsættes for indbrud eller andet.

    Livet i Kbhvn bliver bare dårligere og dårligere.

    Det ser ud som om Frank Jensen og S ønsker en tom og død by, for på et tidspunkt stemmer folk vel med fødderne.

  28. Af Ole Skovgaard

    -

    Og bare rolig det stopper i der, Frederiks sundsvej skal forbedres med bus motor vej i midten på strækningen mellem Husum Torv og Nørrebro Station. Motor vejen til busser bliver i praksis umulig/ Besværlig at krydse (Især i myldretiden)så det vil få karakter af en slags Berlin mur gennem muren som yderligere vil forøge trængslen for dem bliver siddende i deres biler.

    De handlende/ Butiks indehaverne på vej strækningen er naturligvis jublende lykkelige for dette initiativ, Ironi kan forekomme, men er der nogen som Teknik og miljø Borgmesteren i København er ligeglad med er det vel mindre butiks indehaver/ selvstændige de er jo ikke hendes kerne vælgere.

    Amagerbrogade skal “Trafik saneres” som Nørrebro gade sikkert med nedsat kapacitet til følge og deraf igen øget trængsel. I øvrigt er de handlende/ Butikkerne osse her jublende lykkelige for initiativet, Ironi kan forekomme her igen.

    Vesterbrogade og Gammel Kongevej (og Nørrebrogade) er jo allerede blevet forbedret og resultatet kender vi, mindre kapacitet i vejnettet.

    I øvrigt er det lige kommet frem at tusinde vis af borgere der har klaget over manglende fremkommelighed i København grundet læssevis af vej projekter i gang sat af kommunen er blevet syltet i årevis/ måneder og først for 14 dage har Aifer Bajkal (SF) sat en undersøgelse af dette i gang.

    Hun har ingen kommentarer til hvorfor hun har nølet med dette. Lad mig give svaret, “Hun er skide ligeglad” for det er ikke hendes kerne vælgere og her er der kun en dagsorden der duer, “Væbnet krig mod Bilerne”…. Det er Dagsordenen.

  29. Af Ole Skovgaard

    -

    Det jeg bar ikke forstår og ikke har forstået i mange år nu, det er at landets befolkning og Lands politikerne i særdeles (De er vores repræsentanter) de bare finder sig i, at København egenrådigt kan prioritere som de gør (Reelt er det en SFér og efter kommunalvalget måske en Enhedsliste person) der bestemmer den trafikale udvikling i landets hovedstad).

    Det koster hvert år samfundet mange mia kroner at folk sidder og venter i deres biler og det er da tåbeligt, hvis en del af vente tiden kunne undgås ved en anden måde at prioritere trafik politisk på.

  30. Af j b

    -

    Tja og hvad sker der lige med Nordhavnen..?

  31. Af Niels Juul Hansen

    -

    @j b

    Ja, det ser godt nok spændende ud!

    http://www.byoghavn.dk/da-dk/byudvikling/bydele/nordhavnen.aspx

  32. Af Ole Skovgaard

    -

    Styår= Just EAT, manglende korrektur læsning sorry

  33. Af Ole Skovgaard

    -

    @Bent Hansen, Formand for danske regioner, nej fordi Klaphattene forsøger sig først med et par indlæg der sådan set omhandler emnet, men når det nu åbenbart ender i en debat om utøj og insektmidler (uanset hvad bloggen i øvrigt handler om), så er det bare jeg stil færdigt spørger om du har forespurgt hos en slagter som muligvis ligger inde med det pulver du mangler.

    Prøv Slagteren på Søborg Hovedgade.

  34. Af Kim Olsen

    -

    En yndet form for polemik
    består i det probate trick
    at dutte folk en mening på,
    hvis vanvid alle kan forstå!

  35. Af Tom Jensen

    -

    @ Bent Hansen, Jens Hansen, Kim Olsen, Helge Nørager, Erik Carlsen, Jørgen Christensen og Preben F1 Jensen

    Jeg har måttet slette adskillige indlæg fra jeres side. Af forskellige grunde. Nogle indlæg debatterer et helt andet emne end det, jeg sætter til diskussion her på bloggen. Andre diskuterer ting, der foregår på andre blogs. Endnu andre indlæg indeholder grove personangreb.

    Derfor må jeg understrege, at retningslinjerne for debatten her på bloggen skal overholdes, og at jeg desværre må blokere jer fremover, hvis ikke I viser jer i stand til det.

    Bedste hilsner Tom

  36. Af hr j christensen

    -

    Ja den nye socialdemokratiske planlov har åbnet muligheden for at køre byplanlægningen i sænk, efter socialdemokratisk forbillede og deres forhadte samfundsmodeller.

  37. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    Tom Jensen………..

    Du véd jo udmærket at der er mange vigtige og højaktuelle emner der aldrig sættes under debat på disse blogs, eller først efter flere års ventetid. Derfor går du i små sko når du sletter indlæg der vedrører sundhedsvæsnet mv.

    Det er noget indskrænket, synes jeg, at forhindre debat om et -væsen som alle får brug for på et tidspunkt. Selv du, Tom Jensen, vil nok få brug for et hospital eller en skadestue før eller siden. Så kan det være at du får dig en rigtig grim oplevelse, medmindre du har heldet med dig.

    Du har spildt vores tid, og du medvirker til at sundhedsvæsnets skandaløse behandling af mange patienter kan fortsætte. Men pyt da med det, når bare du kan spille censor og dommer, ikke sandt.

    Det havde været mere regulært, hvis du havde ladet mine indlæg stå, og så havde meddelt at du ikke fremover ville tillade fri debat.

    Ingen tak herfra, og vil aldrig mere skrive på dine blogs igen.

    Hverken du eller ASH respekterer ytringsmuligheden.

  38. Af Jens Hansen

    -

    “Bent Hansen, Jens Hansen, Kim Olsen, Helge Nørager, Erik Carlsen, Jørgen Christensen og Preben F1 Jensen
    Jeg har måttet slette adskillige indlæg fra jeres side.”
    Skrevet af Tom Jensen, 9. november 2013 kl. 15:17

    Helt i orden Tom Jensen.
    Det er glædeligt, at du ikke gør forskel på den yderste højrefløj og vi andre.

    Det er der desværre nogle af dine kollegaer som gør.
    Undertegnede har været udsat for, at mine indlæg fjernes.
    Men uprovokerede tilsvinelser fra f.eks. Kim Olsen får lov til at blive stående.

  39. Af Helge Nørager

    -

    Hr. Tom Jensen.

    Respekt. og forståeligt.

    Vil fremover forsøge ikke at falde i gryden, samt provokere andre.

    Mener stadig at byer afvikles, og ting ændres.

    Kan huske Nørrebro fra 1970ér, min far opvoksede der, og havde ikke nogen god barndom.

    Nostalgi og illusioner er vist mest Nørrebro.

    Peter Belli, havde et hit “Bliv væk fra vores kvarter”

    Men det var nostalgi, ikke dem som levede med realiter om lokum i gården, ingen bad, petroleums ovne, osv. Sang med.

    De ønskede forbedringer med havde ikke råd, så Brøndby Strand.

  40. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Nu er Frederiksberg Allè jo med dens brede boulevard-lignende udseende inspireret af netop L’Avenue Champs-Èlysses med Triumf-buen.

    Værnedamsvej er jo en tværvej, en slags gennemgangsvej til Vesterbrogade og Frederiksberg Allé som andre tværveje også fører/kan føre til – men med butikker side om side, fra Gl. Kongevej og tilbavs igen, hvor alle disse 3 kortere el længere veje i byen er spækket med butikker i forvejen.

    Jeg må indrømme, at selv om jeg i 4 1/2 år for mange år siden boede 150 m fra Værnedamsvej, så har jeg ikke været særligt interesset – omend der tidl boede en særlig kendt slagter mm. Det er fra endnu ældre tid også, at denne tværvej har været noget særligt, ligesom mange handler i fx Valby (jeg gjorde ikke da).

    Jeg var for vel en 10 år’s tid siden sidst igen været på netop Værnedamsvej, boet 10 år på Frederiksberg – igen ikke langt derfra; men aldrig søgt stedet. Og i og for sig uinteressant da for mig at se – jeg var der kun, fordi en bog-antikvar var lukket på Gl. Kongevej, hvor jeg så fandt en mindre på Værnedamsvej og mødte en gl studiekammerat fra universitetet.

    Nu var der en lidt kedelig café, vist stadig en velassorteret ostehandler, en kedelig skohandler, en butik med diverse nips, en vinbutik mm; men det sagde mig intet i forhold til fx de andre nævnte steder med deres forretningsliv.

    Det kan være mig – og det skal være beboerne på stedet, der skal bestemme, fordi det handler om deres udbytte af miljøet mm.

    Men – rigtigt, det giver mere liv med færdsel i gaderne; men en lille historie:

    Tag fx til Sletten i Nordsjælland! Her er ikke kun trafikken nedlagt sammen med det mange butikker i sin tid. ‘Trafikken’ er ensrettet og er til for de, der bor der, hvor de moderne biler så erstatter det liv, der var før i tiden – omend selve Sletten Havn ligner sig selv, måske mest af alle denne østkyst’s mange havne.

    I Sletten gik de gule busser i gamle dage i begge retninger sm med biler, cykler og gående. Næppe til at fatte, hvis man ikke har oplevet et sådant mylder og så tillige de få løse hunde, der mestrede både mennesker og trafik. Et sandt syn for guderne.

    Fx lille Sambo, en smuk, sort gravhund med lysebrune pletter, som gravhunde nu kan have sådanne placeret, tilhørende vores genbo, når den kom løbende inde til siden, hvor der var en lille fordybning af mest grus ind mod stengærder og haver i forhold til asfalten, hvor al trafik jo førtes på, hvor den kom løbende side om side med disse høje, gule strandvejsbusser.

    Et syn for guderne – men Sambo var en særegen hund, som et kat, så ganske dens egen Ikke til det med snor, som dens ‘mor’ engang sagde til mig som lille pige, da jeg ville gå tur med den. Så det gjorde vi ikke – og den passede sig selv i det hele som enhver kat på vejen, vi kunne spørge om:

    Hvis er du, hvis er du – jeg er s’gu min egen! Men med fint halsbånd og cirkelrundt navneskilt. Og – så bed den mig engang i håndledet, da den sad på sin ‘fars’ skød, hvor jeg blot klappede den let på hovedet, sådant et utaknemmeligt asen, udyr!

    Så havde jeg heldigvis en sort flat-coated retriever at vandre by og havnen tynd med, så elskelig, glad og overstrømmende, som jeg sammen med en af mine egne 2 hunde i sin tid heldigvis kan have et lille foto stående af.

  41. Af Bjorn Sorensen

    -

    For halvandet aar siden ville jeg vise min datter lidt af Kbh og vi koerte fra Herlev ind ad Fredikssundsvej til soerne. Denne tidligere livlige livsline gennembyen var et trist syn, beskidt og rodet. Vi standsede ved soerne for at faa en kop kaffe. Atter et beskidt syn. En dag ville jeg stoppe ved halalbaeltet og have mig en swarma, det kunne man ikke for der er sat parkometre op, saa det koster mere at parkere end maden. Saa det opgav jeg.
    I oevrigt kommer jeg af samme grund ikke mere i Kbh fordi man ikke laengere kan parkere uden afgift.
    Saa mine indkoeb foregaar hvor der er fri parkering. Saa der er Kbh udelukket. Saa foerst naar man har faaet kvalt alle butikkerne vil det gaa op for droemmerne paa raadhuset, hvis overhovedet. Saadan er det jo med idealister, de har det lidt svaert med almindelig sund fornuft.
    Saa sov i soedt videre derinde paa raadhuset, for vi andre har for laengst fundet andre steder og lande at handle i.

  42. Af Musse Pedersdatter

    -

    Og heller ikke i år kommer der vel juleguirlanter op over Nørrebrogade, vel?

    Det vil muslim butikkerne ikke være med til at betale for.

    For 20 – 25 år siden, da det endnu var en dansk gade, strålede den af julepynt som alle andre københavnske strøg i december.

    Trist, trist.

Kommentarer er lukket.