Ring of Fire

Af Tom Jensen 122

Det går i ring for tiden, i dén grad i ring, og ringen kommer til at ligge omkring København, hvis det står til regeringen. Man påberåber sig mindre trængsel og ren luft og sparede timer, og hvem vil ikke gerne have mindre trængsel og ren luft og sparede timer? Det vil alle vel. Spørgsmålet er blot, hvilke økonomiske byrder man i dén anledning pålægger bestemte familier og folk. Sådan er det jo altid, når der skal opkræves afgifter. De skal gøre så godt, men nogen skal betale.

I dette tilfælde ikke mindst de, der skal pendle forbi den famøse ring for at komme på job. De tilhører ikke nogen sjælden race – mon ikke de fleste af os kender et dusin, hvis ikke vi selv er nogle af dem, der er nødt til at eje en bil for at nå et arbejde, der desværre ligger på den ydre side af ringen, mens man selv bor på den indre – eller omvendt.

(Jeg skal måske indskyde her, at det ikke gælder mig personligt; ikke alene ejer jeg ingen bil. Jeg både bor og arbejder på den kommende rings angivelige inderside. Hvor heldig kan man være?)

Tilhængere af ringen har haft travlt med at meddele, at det slet ikke er så galt endda, heller ikke for de arbejdende pendlere, der må punge maksimalt ud. 11.000 kroner for mange børnefamilier om året, har nogle skeptikere udregnet, et beløb der vel ikke for alvor er blevet imødegået. Især ikke efter det stod klart, at priserne på offentlig transport alligevel ikke bliver sat ned sådan lige med det første.

11.000 kroner. Det er jo en slat. Men er det alt? Et centralt argument for indførelsen af betalingsringen har jo været, at tilsvarende sager er blevet gennemført i f.eks. Stockholm og London. Og når man kan tåle og leve godt med den slags dér, hvorfor i alverden så ikke også i København.

Men skal man begribe omfanget af straffen over sjællandske og københavnske familier, hvis liv uheldigvis fremover kommer til at indbefatte daglige passager af det nye, diskrete og op til 25 kroner dyre checkpoint ind eller ud af hovedstaden, så må man have det hele med. Samfundet ønsker ordentlige veje, nul bilkøer, frisk havluft i centrum, fuglekvidder og frigjort tid. Hvad er det, man beder en helt almindelig familie betale for at hjælpe med at sikre ordentlige veje, nul bilkøer, frisk havluft i centrum, fuglekvidder og frigjort tid?

Vi skal nu møde tre familier. Ingen af dem eksisterer. Men det kunne de godt have gjort. Det er familien Smith, der bor uden for London. Det er familien Svensson, der bor uden for Stockholm. Og det er familien Sørensen, der bor uden for København. For sammenligningens skyld beslutter vi, at alle tre familier efter skat har det samme rådighedsbeløb at leve for (og så glemmer vi diskret, at f.eks. dagligvarer uden tvivl er dyrest i Danmark). Vi bosætter de tre familier præcis 50 kilometer væk fra arbejdspladsen på den forkerte side af en betalingsring. (Vi leger her, at mor og far følges ad på arbejde hver dag – så er vi samtidig lidt flinke i den økonomiske kalkyle…). Vi udstyrer hver familie med præcis samme biltype, og så går livet ellers sin skæve gang i de tre små hjem i Storbritannien, Sverige og Danmark. Alle beløb er i danske kroner – for overskuelighedens skyld.

Vi er først hos familien Smith ved London. Her glæder far og mor Smith og deres to små børn sig over købet af en ny Toyota Avensis 1,8 stationcar med 5 døre. Også selv om den var lidt pebret: De måtte slippe små 175.000 kroner for vidunderet, men siddende denne søndag med en five o’clock tea i sine ternede slippers foran den falske kamin i det lille hus et godt stykke uden for London er far Smith nu ganske godt tilfreds. Også selv om det kommende år byder på nye udgifter for familien, fordi far og mor Smith arbejder inde i London, inde bag ringen, og fordi familien af praktiske grunde er nødt til at køre på arbejde.

Således må familien Smith belave sig på at betale 21.886 kroner i benzin på dén pendlerkonto, har far Smith regnet ud. Oveni kommer den løbende bilafgift, hvis størrelse følger CO2-udledningen. Den er på små 1.500 kroner, har far Smith regnet ud. Og så er der bilforsikringen, der i det britiske inklusive afgifter nok vil løbe op i omkring 5.100 kroner for en Avensis-model. Alt i alt må familien Smith på grund af transport til arbejde reservere 28.500 kroner til løbende biludgifter i deres budget om året – efter at have købt bilen, men inden de har lagt en krone for at passere ringen.

Over til familien Svensson ved Stockholm. Her er familien i det røde træhus godt i gang med at fordøje köttbullarne, mens far Svensson tager sig en enkelt mellanöl, men derudover ligner familien Smith’erne ved London. Således har familierne lige mange penge udbetalt efter skat på arbejdet. Så Svensson-familien er en kende ærgerlig over, at den for sin Toyota Avensis 1,8 stationcar med 5 døre må betale hen ved 195.000 kroner. Meeen hvad pokker – det går jo nok.

Når far Svensson går sig en tur i skovene konstaterer han for sig selv, at arbejdet jo nødvendiggør en bil. Og en daglig tur forbi dén der betalingsring. Så må man leve med udgifterne, der følger med. Herunder den såkaldte fordonsskat – de løbende bilafgifter – beregnet på bilens CO2-udledning. Det koster omkring 2.850 kroner om året, har far Svensson regnet ud i sit budget. Dertil kommer bilforsikringen, der ligger på hen ved 6.400 kroner for modellen – sådan cirka. Oveni er der så benzinen – 22.655 kroner om året, fordi benzin i Sverige normalt er en knivspids dyrere end i Storbritannien. Det giver 31.905 kroner i Svensson-familiens budget til biludgifter på grund af arbejdskørsel – efter bilen er købt, før betaling for ringen.

Så kommer vi til familien Sørensen, der bor i et parcelhus 50 kilometer uden for København. Her løber mor Sørensen sine joggingture og skumler over bilkøbet, for familien måtte for en Toyota Avensis 1,8 stationcar med 5 døre punge ud med hele 368.000 kroner. Altså er Sørensen’erne allerede inden løbende udgifter, benzin og betalingsring bagud med hele 175.000 kroner i forhold til Svensson’erne og 195.000 kroner i forhold til Smith’erne – takket være de kolossale danske bilafgifter. Det er da også noget at måtte af med for at få ordentlige veje, nul bilkøer, frisk havluft i centrum, fuglekvidder og frigjort tid.

Men ikke nok med det. I Sørensen-familiens budget må der afsættes 23.462 kroner til benzin, fordi brændstof normalt er endnu lidt dyrere i Danmark. Også her spiller afgifterne ind. Det gør de også, når de løbende skatter for at have bilen skal betales. Familien Sørensen må af med hen ved 9.200 kroner om året i ejerafgift og vægtafgift for Avensis’en. Og så kommer der de knap 9.000 kroner i bilforsikring – inklusive statsafgiften på bilforsikringer.

Så efter at have måttet betale mellem 175.000 og 195.000 kroner mere for selve bilen og pådraget sig den deraf følgende årlige afskrivning, må hr. og fru Sørensen samtidig afsætte mere end 41.600 kroner om året i budgettet til at holde vognen kørende – efter bilkøbet. Inden man er begyndt at betale for ringen. Det er 10.000 kroner mere end familien Svensson og 13.000 kroner mere end familien Smith. Hvilket vist alt sammen passer meget godt med de beregninger, andre tidligere har lavet af, hvor dyrt det er at eje en bil i Danmark, fordi staten tager sit – og mere til.

Og så er vi endda ikke begyndt at medregne prisen, hvis skidtet skulle gå i stykker. Her dokumenterede Konkurrencestyrelsen i 2009 f.eks., at reparationer på et værksted i Sverige er 20 procent billigere end i Danmark. Serviceeftersyn er 50 procent billigere…

Til sidst kommer vi til selve ringen og dens pris. I Stockholm er den lidt billigere, end den bliver i København. Svensson’erne må maksimalt af med cirka 7.500 danske kroner om året for to daglige passager. Sørensen’erne må altså af med op til 11.000 kroner. Og Smith’erne? Ja, for dem er det dyrere. Op til 17.800 kroner om året.

Til gengæld er betalingsringen i London efterhånden skrumpet ind til kun at dække det absolutte City, så man skal være noget af en uheldig Smith for at komme til at betale den dagligt. Mon så ikke man i stedet parkerer et stykke udenfor og bruger den ualmindeligt veludviklede London Underground? Her er der stadig noget at indhente for bette København…

Hvad gør en desperat familien Sørensen nu efter at være blevet plukket for først små 200.000 kroner mere end sine svenske og britiske parallelfamilier og derefter mange tusind kroner mere i årlige udgifter? Det er næppe lysten til at arbejde mere og bidrage til samfundsøkonomien, som trænger sig på. I stedet er der vel ikke andet at gøre end at ty til de næsten gratis glæder og fyre op under en passende sang:

DISCLAIMER: De tre familiers budgetter er udregnet på baggrund af research på talrige sites vedrørende bilforsikringer, afgifter, priser mv i de tre lande. Variationer i facit vil uden tvivl forekomme, hvis man giver sig til at tjekke efter – alene af den grund, at f.eks. bilforsikringspriser jo er afhængig af utrolig mange enkeltfaktorer (alder, bopæl, antal ulykker, samlet kørsel pr. år mv.), som det ville føre for vidt at regne detaljeret på her.

FØLG MIG PÅ FACEBOOK

FØLG MIG PÅ TWITTER

122 kommentarer RSS

  1. Af Martin Larsen

    -

    “Peter Kocsics” er der noget galt oppe i dit hovede?
    Hvordan kan du lave “kørselsordninger” for familier der skal køre deres børn til sport, kursus, møder etc.? Hvordan kan du lave “kørselsordninger” for ældre der skal til behandling indenfor ringen???
    Hvordan kan du lave………… og jeg kunne blive ved, men du VIL ikke erkende, at det er en totalt hjernedød ring som kun een O.Sohn kan være glad for, thi så føler han sig back in DDR.

  2. Af Martin Larsen

    -

    Og “john hansen” – du har så absolut ret. Ja, hvad lovede løftebryderne med kæmpeannoncer bag på busser m.m. – at priserne skulle rasle ned!!!! Det er grotesk, og man burde (ligesom ytringsfrihedslove) kunne sagsøge dem idag!! Priserne STIGER endda!!!!!!!

  3. Af peter kocsis

    -

    Martin Larsen,

    “Hvordan kan du lave “kørselsordninger” for familier der skal køre deres børn til sport, kursus, møder etc.?

    er privatbilisters børn ude af stand til at cykle eller tage offentlige transportmidler til deres fritidsaktiviterer?

    “Hvordan kan du lave “kørselsordninger” for ældre der skal til behandling indenfor ringen???”

    hvordan kan det så være at ældre , der bruger offentlige transportmidler til behandling, godt kan finde ud af en kørselsordnig, f eks tog,hvor der er 1000 mennesker i hver transportmidel, medens privatbilister ikke engang kan finde ud af at lave en ordning med 4 personer, selvom det bliver meget billigere?

    desuden drejer langt de fleste af privatbilisterne om kørsel frem og tilbage til arbejdspladsen.

    “at det er en totalt hjernedød ring som kun een O.Sohn kan være glad for, thi så føler han sig back in DDR.”

    de eneste hjernedøde er privarbilisterne, der samtidigt med at de hyler op om, hvor dyrt det er, nægter at lave helt enkle samkørselsordninger og dermer reducere SAMTLIGE deres udgifter med 75%,så de, når man iberegner transportfradrag, kommer til at TJENE på ringen.

  4. Af peter kocsis

    -

    Morten larsen

    “Du er sgu da velbegavet, siden du mener, at det er bedre at bruge 50-75 % længere transporttid i den kollektive trafik end den tid man bruger på transport i bil (inkl. at køre i ring og finde en parkeringsplads). ”

    Må jeg gøre opmærksom på, at hvis man har f eks et boglig job er transport med koll. trafik ikke spildtid, fordi man faktisk kan arbejde i toget, modsat privatbilisten , der normalt ikke kan arbejde under transporten. En privatbilists transporttid er således 100% spildtid.

  5. Af peter kocsis

    -

    j Nielsen

    “Med bolig inde, skole ude og arbejde inde, er prisen som landet ligger nu: 100kr/dag.”

    Hvis man lader børnene cylke til skole er prisen O kr.
    Men jeg indrømmer at mange privatbilister ikke tør lade dere børn cykle til skole fordi der er for mange privabitilister på vejene ,der skaber utryghed i trafikken…

  6. Af peter kocsis

    -

    Martin Larsen

    “SMå børn på 6-8 år skal sgu da ikke selv køre på cykel til håndbold, fodbold m.m. -”

    hvorfor ikke? er der for mange privatbilister på vejene som gør at det bliver utrygt for børnene at køre i trafiken?

    “Ældre, syge m.m. der er NØDT til at transportere sig pr. bil! Det er åbenbart svært for dig at forstå! ”

    Hvordan transportere de ældre og syge sig så,som ikke har bil, f eks jeg?

  7. Af Erik Nielsen

    -

    Prisen for at passerer betalingsrinegn bliver ca 25kr, og den vil samlet indbringe staten 1 mia kr. Finansloven for 2012 viser et underskud på ca 100mia, kr, så hvis vi sætter prisen op 100gange for at passerer, dvs 2500,-kr pr. passage, så indbringer betalingsringen 100mia kr pr. år og alle er glade, for nu er der balance på statens budget, og vil har penge til mange “Carinaer”.

    Alternativ, kunne vi indfange de mange bilister der vover sig inden for betalingsringen, tage den med ud til Ryparken og nakkeskyde dem. Så er vi fri for disse kapitalistiske miljøsvin. De efterladte biler, sælger vi til udlandet for 100mia kr, og vi har igen balance på statskassen. Og alle er glade.

  8. Af peter kocsis

    -

    “Alternativ, kunne vi indfange de mange bilister der vover sig inden for betalingsringen, tage den med ud til Ryparken og nakkeskyde dem.”

    Nu er de faktisk privatbilisterne, der i Danmark dræber ca 200 og sårer ca 20000 mennesker hvert år, langt mere end selv de bedste terrorister hidtil har kunnet overkomme. Så dit forslag er måske i grunden slet ikke så tosset…

  9. Af Søren Vendelboe

    -

    Ha-ha genialt.

  10. Af peter kocsis

    -

    Til blogejer Tom Jensen:

    Må jeg gøre dig opmærksom på,at du på ern tidligere blog har givet en advarsel til Martin Larsen og Axel Eriksen, på grund disses stupide og krænkende ad hominem spam.

    Men de har intet forstået,og her er så deres sidste præstationer:

    “Kære medborgere – hvad synes I om en person som “Kocsics”? Lad ham dog blive inde på Nørrebro, men lad os dog slippe for hans “røde gylle” han smider i hovedet på almindelige danskere dag efter dag.
    Skrevet af Martin Larsen, 9. februar 2012 kl. 16:05”

    “til peter kocsis!

    Nåh, du er “ældre og syg”? Det sidste er vist ingen hemmelighed!!
    Skrevet af Axel Eriksen, 9. februar 2012 kl. 16:45”

    “kocsis: “hvordan transportere? ja, stave kan du jo ikke – de ældre og syge som jeg, siger du faneme!!!!
    og som en anden skriver: JA, ældre ved jeg ikke om du er, men SYG – ja!! Det tror jeg nok mange er klar over. Men Hvad har det med sagen at gøre??? Fortæl mig dog hvorfor at det at jeg tænker på andre mennesker er forkert. DU tænker jo kun på dig selv og intet, intet andet!”

    “He, he Axel Eriksen, hvor HAR du dog ret!
    Men Kocsis vil ikke have flere biler ind på Nørrebro og nok særlig ikke politi-biler!!! Ha, ha.
    Skrevet af Martin Larsen, 9. februar 2012 kl. 18:17”

  11. Af Frank Leegaard

    -

    @ Svend Nærvig, 8. februar 2012 kl. 07:48

    Ville det være så forskrækkeligt at du og hunden fandt andet træningssted?

    Ville det være så forskrækkeligt at du og børnebørnene satte bilen udenfor ringen og spadserede de sidste meter?

    Jeg er sikker på det kunne blive en sund vane for både dig og børnebørnene.

    Alle dem jeg kender med et godt seniorliv er dem der fysisk aktive. Giv det videre til dine børnebørn hvis forældrene har for travlt til at gøre det.

  12. Af Tom Jensen

    -

    Peter Kocsis: Flere af de nævnte indlæg er slettet nu. Til Martin Larsen og Axel Eriksen: Enten stopper de personligt rettede perfiditeter nu, eller også må jeg skride til blokering af jer, desværre. Mvh Tom Jensen

  13. Af peter kocsis

    -

    Tak Tom Jensen.

  14. Af Martin Larsen

    -

    Også fra mig – Tak, Tom Jensen – du har nu vist din side. Du lod en person som “kocsics” vinde. Tillykke.

  15. Af Erik Nielsen

    -

    Peter Kocsis, efter alle bilisterne der bevæger sig inden for betalingsringen, er ført til Ryparken, for at blive aflivet. Så vil fustrationen brede sig i Kbh, for man vil begynde at mangle, mad, tøj og andre nødvendigheder. De næste man vil kaste sig over, vil måske være alle dem der hedder Erik, for Danmark havde jo engang en konge der hed Erik og konger kan vi ikke lide. Eller man kunne gå efter alle dem der hedder Peter, for de folk der hedder Peter er højest sandsynlig psykopater, som en vis navnebror, der sidder inde og afsoner.

    Sikke dejlig hovedstand, man får når alle bilisterne, Erik’erne og Peter’erne er elimineret.

  16. Af peter kocsis

    -

    “Også fra mig – Tak, Tom Jensen – du har nu vist din side. Du lod en person som “kocsics” vinde. Tillykke.
    Skrevet af Martin Larsen,”

    I så fald bør du også ønske avisens blokregler tillykke, som er dem ,Tom Jensen følger. Ifølge blokreglerne er indlæg nemlig uønskede, der:

    “indeholder personangreb på debattører, journalisten eller andre personer”

  17. Af peter kocsis

    -

    “Sikke dejlig hovedstand, man får når alle bilisterne, Erik’erne og Peter’erne er elimineret.
    Skrevet af Erik Nielsen,”

    Min navnebroder nåede kun at eliminere 4, og selvom vi lægger alle de multiple kong Erikers ofre sammen, når antallet ikke nær op på siden af det ligbjærg , som privatbilisterne præsterer at skabe bare på et eneste år,og her har vi slet ikke medregnet de ca 4000 københavnere, der hvert år dør på grund af privatbilernes forurening.Så jeg tror, at selv sultne og gnavne københavnere vil stadigvæk kunne skelne skidt fra kanel og ikke vil rette smed for bager.

  18. Af Axel Eriksen

    -

    Det rigtige citat: “at rette bager for smed”! Kun en detalje – men når resten af indlæggene skal opfattes som sandhedens skær – og det er den officielle blogpolitik – så ikke flere kommentarer herfra!

  19. Af Søren Vendelboe

    -

    Regler er regler godt Tom at du tager det alvorligt.

  20. Af john hansen

    -

    Nu har der været skrevet meget om skatteringen på diverse blogs. Det eneste der er at gøre nu er, at afvente en fremlæggelse af projektet. For mange almindelige lønmodtagere er der ikke bare tale om et irritationsmoment af ideologisk karakter.

    Nej, for dem er der tale om familiens nuværende økonomiske eksistens.

    PÅ Christiansborg er 20.000kr. brutto i privatøkonomien ikke noget der holder nogen vågne.

    Men for den klassiske modelfamilie(LO. – familien), er et muligt fremtidigt skattringshug over nakken på 11.000 kr. netto, til at tage og føle på.

  21. Af Frank Leegaard

    -

    Uanset hvor forpint, man er lige nu ved udsigten til en betalingsring, viser erfaringer fra Stockholm og London jo, at det ikke er verdens ende.

    Hvad med at skimte lidt til dem? Det er akkurat som med rygeforbuddet på værtshuse. Folk stod klar til at lukke 9/10 af alle værtshuse. Igen viste udenlandske erfaringer noget andet.

    Sjovt nok er de udenlandske erfaringer jo meget overførbare til DK. Så forskellige folkefærd, er vi trods alt heller ikke.

  22. Af Et sygt forhold til bilisme | Den politiske puls

    -

    […] Se, man kan lægge om. Man kan som Enhedslisten vil gøre det dyrere at købe bil. Man kan indføre betalingsringe og andre forbrugsafgifter. Tilbage står, at vi i Danmark har udviklet et nærmest sygeligt forhold til bilisme. Det er langt dyrere at købe og eje og bruge en bil i Danmark end i langt de fleste andre lande, inklusive dem, vi normalt sammenligner os med. Jeg prøvede at regne på de for et par år siden med udgangspunkt i en fiktiv familie Smith, Svensson og Sørensen ved henholdsvis London, Stockholm og København. Resultatet var en økonomisk gyser – hvis man er dansker. […]

Kommentarer er lukket.