Rune Lykkeberg, Hella Joof og bruddet på kulturlivets konformitet

Af Tom Jensen 33

Rune Lykkeberg er chefredaktør på Information. Hella Joof er en skuespiller, der i de seneste år har gjort sig bemærket ved at deltage i samfundsdebatten med holdninger, udsagn og udbrud, der ikke følger normalskabelonen for kulturpersonligheders småpolitiske ytringer.

I ved: Det plejer at være noget med, at man skammer sig over at være dansker, at borgerlige politikere som Lars Løkke Rasmussen burde have et kursus i medmenneskelighed, at Inger Støjberg er en meget slem én, at alle de nedskæringer er både forkerte og inhumane eller, når det går hedest for sig, når kunstnere som sangerinden MØ er blandt venner i Ungdomshuset, med en sød lille tekst om til Pia Kjærsgaard: ”Fuck af, Pia K., du lugter af lort, nazisvin!”.

Når blot danske kulturpersonligheder holder sig nogenlunde inden for rammerne af politiske ytringer som disse, så er alt fryd og gammen i kulturandedammen. Idyllen er opretholdt i de snævre netværk, der ofte kendetegner dansk kulturliv. Man klapper verbalt hinanden på ryggen og enes om, hvad der er ondt, og hvad der er godt.

Og kulturlivet kan gå døsigt videre.

En tilstand borgerlige kunstnere og kulturpersonligheder selv har været med til at fremmane, har også borgerlige debattører pointeret. For de kunne jo for så vidt blot sige noget, bryde monotonien og konformiteten. Og levere kvalitative bud på en borgerlig kulturforståelse; også bud der rækker ud over at harcellere over kulturbevillingerne og det deraf følgende skattetryk.

Men måske er der en årsag ud over egen dovenskab til, at så få kulturfolk taler højt, hvis de ikke er decideret venstreorienterede.

Rune Lykkeberg er chefredaktør på Information, Hella Joof er en skuespiller, der i de seneste år har gjort sig bemærket ved at deltage i samfundsdebatten med holdninger, udsagn og udbrud, der ikke følger normalskabelonen for kulturpersonligheders småpolitiske ytringer.

Hella Joofs egentlige ståsted er ikke rigtigt til at blive klog på, men klassisk venstreorientereret konform kulturpersonlighed forekommer hun ikke at være, når hun f.eks. i en klumme om fattigdom her i Berlingske skriver:

”Uanset hvor meget vi ordner og bakser, så er der nogle (og de bliver flere), som ikke kommer med på vognen. For mennesker bliver ikke altid bedre af, at stenene bliver fjernet på deres vej. Nogle får faktisk kræfter af at kæmpe. Det ved jeg fra eget liv.”

Det blev skrevet uden malice, uden nogen foragt for de fattige. Tværtimod: Med stor empati. Men spørgsmålet blev stillet: Bliver man stærkere af ikke at skulle kæmpe?

Det er sjældent, man hører en kunstner stille det spørgsmål. Og den slags kan man jo ikke have i det konforme kultur-Danmark. Var der ovenikøbet ikke noget med, at hun for et par år siden talte på Liberal Alliances årsmøde? Uhada. nu bliver det alt for uforudsigeligt.

Så hellere en MØ, der synger “nazisvin” om Pia Kjærsgaard blandt de stenkastende i Ungdomshuset. Det ved man, hvad er, og det har på ingen måde stoppet MØs kurs mod den globale popstjernehimmel. Naturligvis ikke.

Måske er der en årsag til de ikke-venstresnoede kulturfolks larmende tavshed. En årsag vi må vende os mod Informations chefredaktør Rune Lykkeberg for at høre nærmere om.

Rune Lykkeberg er chefredaktør på Information, og forleden havde han åbenbart fået nok. Fået nok af denne Hella Joof, der går rundt og siger alt muligt vrøvl. Alt muligt, som kunstnere og kulturfolk normalt ikke siger.

Anledningen var, at Hella Joof vitterligt havde vrøvlet lidt.

For det har hun i den seneste uge fået så mange verbale tæsk, modtaget så mange spydigheder, at flere begyndte at undre sig. Var der ikke tale om voksenmobning af Hella Joof? Skulle man nu ikke lige styre sig lidt i kølhalingen af det stakkels menneske?

Hvad var der sket?

Jo, blæsten går frisk omkring Hella Joof, ikke mindst på de sociale medier, i kølvandet på, at hun for nylig sagde noget, der nok var lidt fjollet skævt. Det var i forbindelse med at hun blev medlem af regeringens nye Disruptionråd. Noget med at man ikke skal være bange for at disrupte livet og samfundet, eksemplificeret med nogle indianere, der ifølge Joof brænder hele deres landsby ned hvert syvende år og starter forfra:

For disse bemærkninger har Hella Joof siden 22. maj modtaget store mængder hån, spot og latterliggørelse. For nu at sige det mildt. I en grad, så det i sig selv blev til en mediehistorie:

Man skal ikke passere mere end perifert forbi de ofte hårdtslående sociale medier for at finde eksempler på frisk Hella-bashing:

Ja, det kom endda dertil, at Ekstra Bladets side 2 viede en hel side til at gøre sig lystig over Hella Joof.

Og jo, den dér med indianerne var nok vel flyvsk. For nu at sige det, som det er.

Men kunne den virkelig berettige en sådan voldsom reaktion?

Rune Lykkeberg er chefredaktør på Information, og det er nu, han kommer på banen. Det sker med en kommentar, han skrev i sin avis forleden under overskiften: Hella Joof er hele Danmarks Nietzsche.

Og nej; det var ikke rosende ment.

Hvis man som jeg over de senere dage spekuleret på, hvorfor der i dén grad skulle hugges til, hvorfor der skulle mobbes og latterliggøres så voldsomt på grund af én uoverlagt bemærkning som nyt medlem af Disruptionrådet, så leverer Rune Lykkeberg giver i denne dybt sarkastiske klumme sit bud på et svar: Der er ikke tale om, at Hella Joof én gang kom for skade at sige noget lidt fjollet.

Hun har længe været en torn i øjet på mange. Hun har overtrådt dogmerne om, hvad man kan og bør mene i kulturelle kredse. Hun har tilladt sig at udtrykke ting, der kan fortolkes i anden retning end den klassisk venstreorienterede, til hvilken man som kunstner og kulturpersonlighed må bekende sig, hvis ikke man vil risikere udskamningen.

Lykkeberg skriver det lige ud. Uden omsvøb. Den ros skal han have:

Hun har sagt, at reglen i dansk politik altid er, at man skal sige: “I øvrigt mener jeg, at velfærdsstaten skal bevares.”

Hun har sagt, at vi skal holde op med at pive, som om vi boede i Afrika.

Hun har sagt, at “skattelettelser, det er ikke noget, man får. Det er nogle penge, man havde i forvejen, som man bare slipper for at betale.”

”Vi har fået en intellektuel, som er klar til at losse danskerne i hængerøven og hente revolutionær inspiration hos de vilde. Hella Joof er trådt i karakter som det 21. århundredes danske intellektuelle. Hun er klar til et opgør med det danske piveri”, indleder Rune Lykkeberg sin klumme, og hvis man under den videre læsning ikke opdager den ædende sarkasme, så sættes tingene usarkastisk på plads i konklusionen, så selv de tungnemmeste kan være med:

”Selvfølgelig er der folk, der som Hella Joof siger, at underklassen skal tage sig sammen og ikke belaste overklassen med deres flæberi.

Men det, der gør os andre så sure, er, at vores regering vælger den stemme som Danmarks store fortolker. Vi må sige: Vi har hørt, hvad hun siger, og vi ved, at det gør ondt på det rigtige sted, når vi hyler og skriger om det sociale svineri. Og vi bliver ved, indtil samfundet er blevet mere retfærdigt.”

Sådan noget som Hella Joof i den seneste tid har har skrevet og sagt – sådan noget siger en kulturpersonlighed i Danmark anno 2017 ikke ustraffet, må man forstå.

Nu kom lejligheden til at lade økserne falde, må man forstå

Så de faldt.

Tak til Rune Lykkeberg for at bibringe os alle indsigt i sammenhængen.

KLIK HER OG FØLG MIG PÅ FACEBOOK

KLIK HER OG FØLG MIG PÅ TWITTER

33 kommentarer RSS

  1. Af Arvid Holm

    -

    Hvis Hella Joof er kommet i “Bad Standing” hos den politisk korrekte klasse, må det forventes, at hun fremover får færre eller ingen jobs i TV og den øvrige underholdnings-industri, da de politisk korrekte netop kontrollerer kunstneres tilkendegivelser ved at vælge dem til eller fra til jobs.

  2. Af Niels Larsen

    -

    “Rune Lykkeberg er chefredaktør på Information.”

    Det siger sådan set alt. Jeg får kradsemærker fra tåneglene i nakken, når han udspyr sine virkelighedsfjerne lystløgne på TV.

    “Hella Joof er en skuespiller.”

    Så er det nok derfor, hun er så god til at kvaje sig med alle de politisk korrekte holdninger, som er helt hen i vejret.

    Hvis disse to skal opfattes som kulturpersonligheder, så betakker jeg mig. Ingen af de to repræsenterer holdninger, som jeg på mindste måde finder fornuftige, rigtige eller ønskværdige. Tværtimod står de for meget af det, jeg anser for at være skadelige islæt i mit samfund.

    Begge går de ind for multi-kulturalismen, selvom alle erfaringer fra hele verden og op gennem alle tider viser, at multikultur er en absolut umulighed, hvis islam i større omfang indgår som én af kulturerne. Vi har her i landet ca. 5% muslimer, men de skaber sig i et omfang, så man skulle tro, at de udgjorde de 90%. Og det vel at mærke med en kultur og en ideologi, som for 99%s vedkommende er gennemført afskyelig, grusom, umenneskelig og undertrykkende. Alligevel vil de to nævnte tosser have os til at omfavne svineriet.

    Når man på trods af entydige verdensomspændende erfaringer stadig advokerer for tåbelighederne i ren politisk korrekthed, så fortjener man kun åben foragt.

    Det kan vore politikere i ind- og udland i Vesteuropa så tygge lidt på og tænke meget dybt over. Måske de så indser deres absolutte fejl ved at importere mennesker sydfra…

    MØ kunne passende hoppe i en sø. Af gylle.

  3. Af Kim Kaos

    -

    Problemet er at hun er en del af de sammenspiste – forstået på den måde at hun har sit på det tørre og alligevel så lykkes det hende på den smarte måde at rage mere til sig og få det til at se ud som hun gør det for samfundets skyld.

    En af de rigtig smarte ting er at hun nu er flyttet fra København og ud på landet hvor hun kan lege rød græsrod på den rigtige Alternative måde og få os til at betale for en del af projektet via licensen.

    Vi skal følge Helle tur fra by til land i en række udsendelser og så skal der ordnes have og det skal vi også give vores tilskud til – og mon ikke vi til næste år kan forvente en “Helle´s Drivhus” og “Helle og urtehaven” og når hun om et par år indser at hun overnatter så meget i byen at hun bliver nød til at have en lejlighed – så kommer der en perlerække af “Helle´s lejlighed” og “Helle bygge om” alt sammen på vores regning alt imens hun kan belærer os om hvor vi skal indrette vores liv og fjerne alle vores grænser og invitere hele verden til Danmark.

    Hun og en lang række andre kulturfiduser har forlængst nået kvalme grænsen i rigtige meninger og rage-til-sig-hed.

  4. Af Uffe Staulund

    -

    Hella Loof er i Carsten Jensen klassen, det undre mig at Berlingske lægger papir og plads på nettet til hende.

  5. Af thomas larsen

    -

    Der er forskel på at sige noget kontroversielt eller noget dumt – hvis Hella havde sagt noget kontroversielt var jeg måske enig med Tom. Men hun sagde noget som var dumt

  6. Af Maibritt Nielsen

    -

    Hella Joof er da FULDSTÆNDIG MAGELØS FANTASTISK!!

    Bare fordi hun formår at at RÅBE “Se han har jo ikke noget tøj på” – på en ny og interessant måde – så skal hun lægges for had

    Det forstår jeg simpelthen ikke

    Og så alligevel …….. Danmark siges jo at være JANTELOVENS højborg

    Men Hella Joof ER noget og hun må også gerne tro/vide at hun ER noget (nogen)

    Hun formår da om nogen at komme med nogle kløgtige og samtidig utroligt kærlige indspark i den ellers indspiste og selvforståede debat der hersker på div. medier

    Hun følger ikke en “skabelon” og det er herligt befriende at høre sandhederne – ofte dyppet lidt i honning og glimmer inden den serveres for os
    Det er sundt og godt at tage et godt og kritisk blik på “HVORFOR GØR VI SOM VI GØR NÅR VI GØR DET” – og ikke mindst “HVORFOR BLIVER VI VED MED AT GØRE SOM VI GØR NÅR VI GØR DET”

  7. Af Martin Hansen

    -

    Kan vi andre ikke bare more os, og gnække lidt, når selfie fjolserne på den anden side af al sund fornuft går og skaber sig tosset.
    Rune Lykkegård er frelst af de frelste – højere tilstand af saliggørelse er ikke muligt i den del af verden – det er så ultimativt at selv Bossefjolset må krybe i støvet.
    Hella Joof skal sq have credit for Lex og Klatten samt Normalerweize. og så taler vi ikke neger om det 🙂 LOOOL

  8. Af Jan Sørensen

    -

    I min kulturkanon står Rune og Helle opført som en del af det rablende segment på lige fod med Elbæk.
    Et fælles træk for denne ellers spredte og mangfoldige skare er, at de alle lever af andre folks penge, på den ene eller anden måde, og i eet eller andet omfang.
    – Så at sige ligger de i en rablekuvøse med intravenøs indtagelse af nærende skattekroner, mens de banker ivrigt på glasset og råber ud til alle os andre, hvordan vi skal opføre os herude i samfundet.
    Nu lå den med indianerne da så også lige til højrebenet til en gang mobning.
    For det første er ordet indianer vel lige så fy, fy i “rablekuvøsen” som ordet neger?
    For det andet er det altså ikke særlig smart og udviklende for et samfund at starte helt forfra hvert syvende år (hvilket man da også kan se ud af antallet af indianerlandsbyer i dag).
    For det tredje var det slet ikke indianerne selv, der brændte hele lortet ned hele tiden, men os cowbojdere.

  9. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Problemet med Hella Joofs udsagn er at hun har været offentlig ansat i Danmarks Radio i mange mange år.

    24/7 får også statsstøtte. Her bliver hun også aflønnet.

    Filminstituttet har også støttet hende med offentlige kroner.

    Meget af hendes voksne liv er og har været betalt af helt almindelige danskere, rige som fattige, via licenskroner.

    Hvordan kan hun, derefter håne de mennesker, der har betalt hendes løn, heribland de fattige, som hun beskrive som ynkende og kækt beskrive, at indianerne nedbrænder, deres bosteder hver 7.ende år.

    Tænker hun eventuelt, at regeringen burde nedbrænde alt socialt boligbyggeri hvert syvende år?

    Det ville i hvert fald give arbejde til byggeindustrien. Måske vil denne disrupsion gavne østarbejderne i byggeindustrien. De går til laver løn end danske håndværkere.

    Det er måske dette, som er disrupsion går ud på?

    Det, der er det værste ved Helle Joof er dog, at hun er så ørkedsløs kedelig og intetsigende at høre på.

    Det var Peter Frødin, der var sjov i børnetimerne.

  10. Af Lars Andersen

    -

    De såkaldte kunstnere som Mø og Mads Langer og sikkert andre mener de skal bruge deres five-minutes-of-fame til at slå om sig med perfide udtalelser – det giver sikkert kredit i de rigtige kredse – jeg er nu stille og roligt begyndt at fravælge deres musik. Ikke fordi de som “kunstnere” ikke skal have ret til en politisk holdning – og heller ikke fordi jeg er af en anden opfattelse – men jeg ønsker ikke at støtte nogen, der på denne naive og folkeskoleagtige måde udnytter deres platform på denne måde.

  11. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Det er måske dette, som disruption går ud på? Skulle der stå. Disruption staves med tion beklager.

  12. Af Morten Andersen

    -

    Har Hella Joof udtalt, at skattelettelser ikke er noget, man får, men sine egne penge, man beholder nogle flere af?

    Du altforbarmende, jeg troede slet ikke, at sådan noget var lovligt at sige i Danmark.

  13. Af christian engel

    -

    “sådan noget siger en kulturpersonlighed i Danmark anno 2017 ikke ustraffet, må man forstå”

    Undskyld mig, men er det en “straf” at Hella Joof er blevet modsagt/kritiseret for sine holdninger? Er det ikke netop kernen i den frie demokratiske debat, at man kritiserer hinandens synspunkter. En straf havde været, hvis hun var blevet censureret/negligeret, men det er vist langt fra tilfældet!

  14. Af Maria Due

    -

    Indlæg i filteret. Joof og ikke Joop.

  15. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Hella Joof kan da være forfriskende – men en tv-udsendelse, jeg ikke husker navnet på , var så forfærdelig, fordi hverken hun selv eller den mandlige makker (en af de sjovere unge mænd) vidste særligt inden for emnet .. Vitterligt overflødigt tv.

    Men er de først indenfor, disse skuespillere, så er der ikke det, de ikke kan stå for – og score kassen på. De ses som Einstein på mange områder – og det er de så ikke, og man når at blive noget så træt af dem – jeg beundrer fx Gita Nørby som en meget stor skuespiller; men kors, hvor kan jeg ikke mere holde ud at høre på hende – virker så bedrevidende arrogant. Ikke rar. Ærgerligt – men det kan da være, at det bare er mig, der har misforstået et eller andet omkring hendes specielle attitude.

  16. Af - Niller

    -

    Birgit Hviid Lajer
    Det program du tænker på må være Bullerfnis og den mandlige makker må være Peter Frødin, en tv serie for børn .
    Så kan du jo vurdere om det er på den baggrund du skal bedømme hende.

  17. Af Niels Juul Hansen

    -

    Vi lever i et velfærdssamfund, hvor vi kerer os om de svageste, og vi har et skattesystem, hvor de bredeste skuldre bærer de tungeste byrder. Det er er velfærdssamfund, som et meget stort flertal bakker op om.

    Hvis en kendis som Hella Joop stiller spørgsmål ved det fornuftige i dette system, så må hun efter min mening forvente, at hun bliver modsagt.

    Det har intet med mobning at gøre.

    Problemet for Hella Joop er naturligvis, at hun længe, på grund af sit store talent, har befundet sig højt oppe på en piedestal. Så gør det lidt ondt at falde ned og slå sig.

    Men hun, og nu også Tom Jensen, har da fået sat fokus på disruption.

  18. Af P Christensen

    -

    At måtte hyle med de ulve man er blandt forekommer utvivlsomt mange steder.

    Mange forstiller sig desværre både i privat- og arbejdslivet
    og ønsker ikke at melde deres personlige holdninger ud.

    Det er ofte mere opportunt at melde de rigtige holdninger ud.

    Det er vel grundlæggende årsagen til at demagoger så ofte har kunnet
    regere gennem historien.

  19. Af Jens Severin

    -

    Tom Jensen, smart at nævne Mø´ s holdning til Pia K. Så er banen kridtet op og sympatien sikret blandt Berlingskes kernelæsere.
    Måske skulle du chekke Det Brune Punktums nummer “Spring Ud”
    Her har Hella også en kommentar om Pia K.

  20. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Af Niller – 29. maj – 19:24

    Nej, det var en udsendelse om, hvad man anså for rigtigt eller forkert – og den mandlige makker hedder enten noget med Strøm eller Skov .. det var som sådan en udsendelse for voksne – men lidt barnlig i det efter min smag.

    Det kan være fint nok med Hella Joof og det sagte på en lidt anden måde, det kan være ganske forfriskende; men hun er ikke et nyt orakel – men underholdende og da også sympatisk

  21. Af Hans Lembøl

    -

    Jeg synes bare, at det er forfriskende, når nogen tør stå frem og sige noget andet end de sædvanlige venstreradikale floskler og svinske udtryk.
    Ude til venstre består den mest udviklede form for argumentation i at råbe racist eller nazisvin ad folk, der ikke har samme mening som man selv har. Og skal man underbygge argumenterne, sker det med vold og molotovcocktails. Mens man i øvrigt via SU og kontanthjælp lever lystigt af andre folks penge, mens man føler sig forfærdeligt krænket.
    Så er det da ærligt talt befriende, når der bliver lagt op til debat med udtalelser i retning af, at velfærd ikke lærer folk at klare sig selv, og at skattelettelser bare betyder, at man får lov til at beholde lidt mere, af det man har.
    Tænk, at der er nogen, der vover at sige noget andet end det, der står i Information. Det er da et sundhedstegn.

  22. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Hans Lembøl – 8:47

    Jamen, vi skal da forstå, at retfærdighed, ifølge Informations Lykkeberg, kun er for de svagere stillet – ikke for andre! Det er ikke et sundhedstegn.

    Men – at Hella Joof udtaler at rydde bordet, så vi kan se på tingene på ny (sådan læser jeg hendes udsagn og hvert 7 år at brænde skidtet ned), så er der jo ikke tale om at nedlægge velfærdsstaten. Det ville hun hverken have agt eller magt til – men jeg forestiller mig, at der skal ses til, at flere mennesker skal komme i arbejde, så vi får færre på overførselsindkomster.

    Det vil jo også i sidste ende være for dyrt for et samfund, fordi så nedlægger vi virkelig os selv og dermed velfærd – kårene for disse på overførsel vil helt nødvendigt kunne blive trangere, fordi der ikke er flere penge i kassen. Og – en del førtidspensionister kan vitterligt lave noget, og det gjorde man tidligere ikke brug af. Andre kan slet ikke.

    Så – det er ikke kun en alt for stor del – af indvandrere, der kan ses at koste kassen.

    Hjælp til selvhjælp er et ganske godt princip – men det kræver naturligvis, at der er arbejdspladser nok.

    Vi skal nemlig starte og sætte ind i mennesket tidlige alder for at ændre til det bedre, hvor vi ikke koster rundt med børnene efter forgodtbefindende – hellere forebygge (langt mindre institutionspasning i vuggestue! Færre timer i børnehave pr. dag) end at reparere og lappe, hvor det langt senere ofte ikke kan lade sig gøre. Tidligere endnu – så findes eksperticen ikke.

    Oplysning til forældre, så de kan føle sig mere sikre i deres forældreroller.

  23. Af J Anders

    -

    Synes det er fantastisk at hun kan få lov til at lave en udsendelsesrække om noget hun ikke ved noget om, nemlig haver, fordi nu er hun flyttet på landet så alle skal da se hvad man kan få gjort ved sin have når andre betaler for at få det gjort, nemlig licensbetalerne.

    Har længe undret mig over at parnasset sådan ligger på maven for hende, hun er god til at skrive overskrifter der fanger øjet, men ikke bringer andet frem end hendes egen egoisme, er glad for at jeg ikke betaler for at læse hendes udgydelser (du er ikke min slave når du skænker min kaffe) ? Ja, tak for kaffe, så er niveauet lagt.

    Kunne man ikke få nogen nye friske kræfter til at skrive i Berlingeren, det er de samme gamle heste, der får lov til at komme gammel vin på nye flasker,

  24. Af Gert Hansen

    -

    Hella Joof!

    ‘Kulturpersonlighed’?

    ‘Kunstner’?

    Enten forstår jeg ikke meningen med de to substantiver – eller også er vi udsat for ‘new speak’. Det sidste er temmelig troligt (det første ligeså).

    Bortset fra, at alene det at diskutere hvad J.F. siger og mener, må betegnes som en eklatant form for eskapisme fra problemer der virkelig betyder noget. Men den slags skal der vel også være plads til ind i mellem.

  25. Af John Laursen

    -

    Geert Hansen d. 30 Maj 2017 11.28

    ” Bortset fra, at alene det at diskutere hvad J.F. siger og mener, må betegnes som en eklatant form for eskapisme fra problemer der virkelig betyder noget. ”

    Jeg er helt enig med dig og kan tilføje at Chefredaktør Tom Jensen stort set aldrig skriver om problemer der virkelig betyder noget. Det er som regel noget om at cykle med eller uden styrthjelm.
    Men af hensyn til de konforme normer indenfor journalistik – branchen skal man nok også vogte sig for at skrive om problemer der virkelig betyder noget.

  26. Af John Laursen

    -

    Gert Hansen d. 30 Maj 2017 11.28

    ” Bortset fra, at alene det at diskutere hvad J.F. siger og mener, må betegnes som en eklatant form for eskapisme fra problemer der virkelig betyder noget. ”

    Jeg er helt enig med dig og kan tilføje at Chefredaktør Tom Jensen stort set aldrig skriver om problemer der virkelig betyder noget men i stedet for, typisk, noget om at cykle med eller uden styrthjelm.
    Men i den konforme journalist-branche skal man nok også vogte sig for at skrive om problemer der virkelig betyder noget.

  27. Af Daniel Thompson

    -

    Åh hvor er det bare synd for jer borgerlige at I er så f… underrepræsenterede i debatten pga. den ulidelige politiske korrekthed osv. ad nauseum.

    Det bliver ikke mere sandt af at I bliver ved med at påstå det. Hvad med at skifte plade?

  28. Af Emil Eiberg-Jensen

    -

    Rune Lykkeberg på Information, er en af de mange redaktører, der bør bruge meget mere tid på at undersøge de overbefolknings problemer som giver konflikter og borgerkrige i Mellemøsten, Afrika, Asien og Sydamerika.

    Hverken redaktørerne på de vestlige medier, eller professorerne på de vestlige universiteter, har endnu evnet, – eller turdet, identificere overbefolkningen i Mellemøsten, Afrika, Asien og Sydamerika.

    Sikkert fordi at de vestlige medier og universiteter ligger i samfund befolket af hvide europæere, – mens overbefolknings landene i Mellemøsten, Afrika, Asien og Sydamerika, består af farvede befolkninger.

    De vestlige redaktører og professorer er tilsyneladende angste for at deres identifikation af overbefolkningen i de omtalte regioner, vil kunne tolkes som en form for racisme eller en form for videns-kultur imperialisme.

    Men den forudsigelige virkning af de vestlige redaktører og professorers tilbageholdenhed for at identificere overbefolkningen i disse regioner,
    – er at de berørte befolkninger og lande vil fortsætte deres overbefolknings praksis.
    Hvilket vil skabe mange flere millioner ofre for ressource mangel, konflikter og borgerkrige.

    Disruption betyder som bekendt; afbrydelse, forstyrrelse eller sammenbrud.

    Og disruption udspiller sig i stor stil i de lande som praktiserer overbefolkning, fordi samfundene bryders sammen og nød, kaos og krig hersker.

  29. Af Arne Hornborg

    -

    Kan vi snart blive fri for at se, høre, læse om alt Hella Joofs selvhøjtidelige, forvrøvlede vås?
    Kunstner? Der er sandelig gået inflation i substantiverne.
    Arne Hornborg

  30. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Men måske er der en årsag ud over egen dovenskab til, at så få kulturfolk taler højt, hvis de ikke er decideret venstreorienterede.”

    Grunden er nok mere at der ikke eksistere borgerlige kunstner, andet end i navn?

    Joof kunstner? Nej , nu må vrøvlet stoppe.

    Hun er højest en borgerlig Wanna be kunstner der ønsker at komme frem og promovere sig selv for enhver pris. Præcis det en ægte kunstner ikke gør da hans og hendes kunst har værdi. Joof er ulidelig, og kan ikke udstå personen og formen der..

  31. Af Simon Campbell

    -

    “Så hellere en MØ, der synger “nazisvin” om Pia Kjærsgaard blandt de stenkastende i Ungdomshuset. Det ved man, hvad er, og det har på ingen måde stoppet MØs kurs mod den globale popstjernehimmel. Naturligvis ikke.”

    Så vidt jeg ved er der ingen der har foreslået, at MØ skulle indgå i Disruptionsrådet, hvis det var gjort ville i det mindste måske have skabt en lille smule interesse, men dette åh så revolutionerende organ der skal forny Danmark, med Lars Lykke og resten af den danske elite ved roret er det svært at forestille sig noget der adskiller sig i nævneværdiggrad fra status quo. Men jeg vil da være positivt overrasket hvis der en enkelt god ide imellem dem.

    “Hun har længe været en torn i øjet på mange. Hun har overtrådt dogmerne om, hvad man kan og bør mene i kulturelle kredse. Hun har tilladt sig at udtrykke ting, der kan fortolkes i anden retning end den klassisk venstreorienterede, til hvilken man som kunstner og kulturpersonlighed må bekende sig, hvis ikke man vil risikere udskamningen.”

    Her har redaktøren i den grad fejlfortolket venstrefløjens opfattelse af Joof, hun er ikke mere nogen torn i øjet end den gennemsnitlige liberalist, for sandheden er at det hun opfatter nytænkning kunne været formuleret af en person i slutningen af 1700-tallet. Det er jo der ironien ligger, at hvad de borgerlige opfatter som banebrydende nytænkning, ikke ses som andet end gammel vin på nye flasker. Man kan måske klandre mange af venstrefløjens nye ansigter rundt omkring i verden for at gentage sig selv, men der er der heller ingen der lægger skjul på at det er gamle genkendelige ideer.

    Selvom at Rune Lykkeberg bruger ordet “sure” er det nok de færreste der ser det, som andet end en bekræftelse af de forventninger man havde til borgerlig ‘”nytænkning”.

    Mere end noget andet udtrykker denne kronik en forstenet opfattelse af venstrefløjen og en masse fordomme om en eller anden kultur elites diktatoriske overdommeri. Men sandheden er jo at det er en kamp som forlængst er vundet, man vandt over den politiske korrekthed, men åbenbart er den borgerlige kulturelite i en kronisk offer tilstand. Måske fordi at velfærdflertallet aldrig har været mere massivt og dermed får Hella Joofs ord næsten et revolutionerende islæt.

    Nu kender jeg ikke den denne venstrefløjs kulturelite, som jeg desværre må sige mest af alt lyder som endnu en konspirations teori – de udefinerbare eliter som eftersigende holder verden i et jerngreb, selvfølgelig med hjælp fra nogle jøder.
    En af tidens tendenser som jeg ville håbe at anstændige borgerlige ville holde sig fra at opmuntre.
    Så kunne vi ikke sige at hvis den borgerlige kultureilte ønsker at blive set med nuancerende øjne bør de selv lade være med at karikere venstrefløjen.

  32. Af Maria Due

    -

    Tænk, at mit indlæg ikke må vises, skønt jeg blot giver udtryk for en almindelig holdning .

  33. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Hans Lembøl
    Helle Joof lever selv af andres penge, DR og DRs licenspenge, Filminstituttets støtte, betaling fra 24/7, som er statsstøttet mm., derfor kommer hendes egen udtalelse som en boomerang tilbage og lander på hende selv. Fattige mennesker er også med til at betale hendes løn via licensen. Hun er ikke forfulgt, hun er ikke ramt af racisme, hun har bare kvajet sig og må høre for det.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info